Lys forude for byens cyklister

I hele næste uge står færdselsbetjente i Storkøbenhavn klar til at bone cyklister uden lygter. Som trøst tilbydes lovovertræderne dog gratis Reelight-lygter samt montering på stedet.

»Jeg troede ikke, at det blev mørkt så tidligt.«

»Lygten må være faldet af.«

»Der er nogen, der har stjålet dem.«

»Batterierne må være løbet tør. De virkede i morges.«

Undskyldningerne er mange for at undgå at betale de 500 dask, det koster cyklister at køre uden lys - men ulykkerne er endnu flere. Derfor sætter Storkøbenhavns Trafiksikkerhedsråd og politiet i næste uge hårdt ind over for cyklister uden lygter, men tilbyder samtidig lovovertræderne gratis at få et par helt nye magnetlygter til en værdi af 200 kr. monteret på cyklen.

»39 pct. af alle alvorligt tilskadekomne og dræbte i trafikken registreret ved Københavns politi var i 2004 cyklister. Ved at være synlig i trafikken kan man reducere antallet af ulykker markant. Derfor kører vi lygtekampagnen i næste uge,« siger Lene Hansen, sekretariatsleder i Storkøbenhavns Trafiksikkerhedsråd.

Kun for lovovertrædere

Til kampagnen er der i alt indkøbt 600 stk. Reelight-magnetlygter til uddeling til en værdi af 50.000 kr. Men pengene er investeret godt, mener Lene Hansen.

»Fordelen er, at Reelight-lygten er fastmonteret på cyklen og ikke bruger batterier, så man skal hverken huske lygter eller udskiftning af batterier. På den måde får man også de glemsomme med,« siger Lene Hansen.

Men tilbuddet gælder kun de cyklister, der modtager en bøde for manglende lys.

»Det ville da være skønt, hvis vi havde råd til at uddele lygter til alle, men det har vi slet ikke. Det her er et forsøg på at sikre, at dem, der kører uden lys, i fremtiden har lys på. Dem, der har lygter på, kan jo ses i trafikken allerede,« siger Lene Hansen.

Lidt uretfærdigt

Gert Gernyx Sejbak, afdelingsleder i Københavns Politis færdselsafdeling, bakker op om prioriteringen.

»Man kan godt sige, at det er lidt uretfærdigt for dem, der overholder loven. Men de lovlydige må nøjes med et pænt goddag. De andre skal jo også betale en bøde på 500 kr., og så tager vi en snak med dem. Det virker godt, at de møder os på gaden. På den måde kan vi tale direkte til deres dårlige samvittighed,« lyder det fra ham.

Dansk Cyklistforbund modtager kampagnen positivt.

»Al fokus på manglende lygteføring kan Cyklistforbundet kun være tilfreds med. Og så er den nye lygtetype genial, fordi den ikke kræver batterier, der er en ofte anvendt undskyldning fra cyklister.

Man kunne selvfølgelig stille spørgsmålstegn ved, at man kun premierer dem, der foretager sig noget ulovligt,« siger Erik Hjulmand, formand for Dansk Cyklistforbund.

Savner konkrete tal

Dansk Cyklistforbund har i 10-15 år lavet endagstjek i hele Danmark, hvor de har talt, hvor mange der kører med korrekt belysning. Den undersøgelse viser, at 75-80 pct. faktisk kører med korrekt lygteføring hvert år.

»Vi har lavet denne test, men savner konkrete tal fra politiet på dette område. Hvor mange bliver hvert år pålagt bøder for at køre uden lys, hvor stor en andel af de cyklister, der er involverede i en trafikulykke, har lys på? Det er ikke særlig godt belyst, og det burde man gøre noget mere ud af,« lyder det fra Erik Hjulmand.

Og den mangel tager politiet på sig.

»Man kan sige, at det er en svaghed ved vores system. Vi har jo rigtig nok behov for at få et overblik over de tal, men som det ser ud nu, skal man desværre gå manuelt ind og tjekke hver enkelt sag efter,« erkender Gert Gernyx Sejbak.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen