SF kræver hjælp til kommunalt ansatte

SF forlanger, at kommunens ansatte skal holdes skadesløse i forbindelse med fejl i årsopgørelser.

Københavns Kommune må stille revisorer til rådighed eller genåbne et kontaktcenter for de mange medarbejdere, der risikerer at få et skattesmæk på grund af fejl i deres årsopgørelser.

Det mener familie- og arbejdsmarkedsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), der har bedt økonomiforvaltningen redegøre for, hvordan den agter at hjælpe de ansatte. Som beskrevet i KØBENHAVN i går ser en række af de faglige organisationer for kommunens ca. 50.000 ansatte for tiden adskillige eksempler på, at den tidligere administrator af kommunens lønsystem, it-firmaet Accenture, har indberettet ukorrekte og i nogle tilfælde absurd høje beløb til skattevæsenet. Og det er i vid udstrækning medarbejdernes eget ansvar at overbevise skattefolkene om, at der er sket fejl.

»Farcen med Accenture har varet længe nok. Jeg er forundret over, at der ikke allerede er givet hjælp til de personer, der er kommet i klemme,« udtaler Bo Asmus Kjeldgaard i en pressemeddelelse.

Undervejs i lønskandalen har Københavns Borgerrepræsentation besluttet, at medarbejderne skal holdes skadesløse for de tusindvis af fejl i udbetalingerne, som har ført til overtræk på deres private konti og renteudgifter.

»Denne beslutning må også gælde i forhold til ekstraudgifter i forbindelse med årsopgørelserne,« lyder det fra Bo Asmus Kjeldgaard.

Kommunens ansvar

Jens Østergaard, der arbejder som privat hjemmehjælper for sin 93-årige mor i Vanløse, har fået flere årsopgørelser. Og han forstår ingen af dem, eller den restskat på nogle tusinde kr., som han er sat til at skulle betale.

»Det er en skandale, at kommunen ikke får fod på lønningerne og ikke er mere aktiv for at få tingene bragt i orden. Kommunen har et moralsk og praktisk ansvar. Hvordan havde folk ikke reageret, hvis det var en privat virksomhed, der ikke kunne udbetale korrekt løn eller sørge for, at årsopgørelserne var rigtige,« spørger Jens Østergaard.

Han opfordrer medarbejdere, der er i samme situation som ham selv, til at oprette en konto, som de udelukkende bruger til at sætte deres løn fra kommunen ind på.

»Så kan man vedlægge kontoudtog fra den - eller print fra kontoen fra sin Netbank - som dokumentation for, hvad man konkret har fået udbetalt. Det letter også ens eget "revisor- arbejde" - som er ret betydeligt i denne sag,« lyder det fra Jens Østergaard.

Accenture oplyser, at firmaet fra 25. februar til midten af april etablerede et servicecenter, som kommunens medarbejdere kunne ringe til med spørgsmål om deres årsopgørelser.

Det benyttede godt 3.000 medarbejdere sig af, og ifølge Accentures kommunikationschef Claus Wilkki blev ca. 84 pct. af spørgsmålene afklaret med det samme.

»Vi har ingen stigning i antallet af henvendelser fra forvaltningerne i forbindelse med årsoplysningssedlerne,« siger Claus Wilkki.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen