Københavns veje bliver udsultet

På tre år er vejnettets kvalitet faldet med 10 pct. Der er behov for flere penge, ellers bliver vejene for dårlige, mener bygge- og teknikforvaltningen. »Det er for dårligt,« siger næstformand i udvalget.

Vejnettet i København er nu så dårligt, at der i dag ligger et efterslæb på mindst 10 millioner kr., hvis vejene blot skal holde det nuværende niveau i fremtiden.

Dårlige veje og fortove betyder en øget belastning for biler, fodgængere og cyklister, og alene på de seneste fire år er de 357 km veje i Københavns Kommune blevet 10 pct. dårligere.

Den tendens fortsætter, hvis ikke der gøres noget nu, fremgår det af en Vejbelægningsrapport for 2001, som politikerne i bygge- og teknikudvalget har fået præsenteret til udvalgets næste møde lige efter påske.

Kræver hullet lukket

Men allerede nu vil næstformanden i udvalget, den konservative Ole Hentzen, kræve hullet lukket en gang for alle.

»Det er for dårligt, at vi ikke kan holde et acceptabelt niveau. Vi er kommet for langt bagud, og derfor koster det en ustyrlig masse penge at genoprette det. Vi har hele tiden sagt, at der må tilføres flere midler, og det vil vi fortsætte med,« siger Ole Hentzen.

Igen-igen

To gange tidligere er det i rapporter påpeget, at der måtte gøres noget ved vejene, ellers ville kvaliteten blive for ringe. Af den seneste rapport fremgår det, at der i budgettet er afsat 80,5 mio. kr. til at vedligeholde veje, cykelstier og fortove. Især veje og fortove trænger - blandt andet nævnes ny belægning på Købmagergade - og rapporten peger på, at der er brug for 91,3 mio. kr. for at holde det nuværende niveau.

Men hvis vejnettet skal fremtidssikres, er der behov for i alt næsten 95 mio. kroner - eller en forøgelse på cirka 20 procent i forhold til 2002-budgettet.

Ole Hentzen beskylder venstrefløjspartierne i Borgerrepræsentationen for at have været for fodslæbende mht. vejkvaliteten, men den beskyldning afviser Enhedslistens Mikkel Warming. Tidligere har Enhedslisten prioriteret cyklisters forhold højt ud fra den konkrete økonomiske ramme. Og nu er også han villig til at give flere penge til hovedstadens veje.

»Netop de borgerlige partier har gentagne gange været med til at stemme for, at de enkelte forvaltninger pålægger sig selv en fast årlig budgetbesparelse på to pct. Dermed følger budgettet ikke med prisudviklingen, og der skabes langsomt et hul, der kun kan vokse,« siger Mikkel Warming.

Hård belastning

Dagligt kører der 60.000 køretøjer på Københavns veje, og det er en årlig stigning på to pct. Det får bygge- og teknikforvaltningen til at konkludere:

»Såvel i 1995 og 1998 blev det dokumenteret, at hvis der ikke blev benyttet flere penge til vedligeholdelse af kørebaner, ville kvaliteten blive reduceret. Det er også sket,« står der således i rapporten. Derfor er der behov for at slå alarm nu.

»Den dårlige vejkvalitet er problematisk, fordi det bliver dyrere og dyrere at omdanne de værste katastrofer. Det slider på cykler og biler, og i sidste ende handler det om sikkerhed,« siger Mikkel Warming.

Bygge- og teknikborgmester Søren Pind (V) har ikke været til at træffe pga. påskeferie.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen