Kystbanepassagerer på tålmodighedstest

DSB og Banestyrelsen er enige om, at anlægsarbejderne på strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport vil give store gener for passagererne på især Kystbanen.

Men de er også enige om, at projektet skal gennemføres som planlagt og ikke udskydes til sommer. Parterne holdt møde om den mulighed i sidste uge, men fastholder altså den oprindelige plan. En udskydelse af projektet til sommerperioden vil få mange afledte følger, bl.a. en forsinkelse af dobbeltsporet på S-togslinien til Frederikssund, en fordyrelse på 30-40 mio. kr. og en forsinkelse på mindst et halvt år af hele projektet.

I byggeperioden vil DSB prioritere Øresundstogene til lufthavnen og Sverige højest og køre disse tog igennem. Rejsende med andre kystbanetog bliver nødt til at skifte til S-tog eller bus på Østerport.

Formålet med projektet, der betyder, at det ene af hovedsporene mellem Hovedbanegården og Østerport Station bliver spærret i tre måneder, er at skabe plads til flere tog.

Når arbejdet ved udgangen af 2004 er færdigt, øges antallet af tog gennem "røret" fra 12 til 15 tog i timen. Samtidig ændres Hovedbanegården fra endestation til en station med gennemkørende tog. Fjerntog skal fremover køre til Østerport, hvor de vendes på et nyt sporterræn nord for stationen. Det skal bl.a. give en mere robust køreplan med mindre risiko for, at forsinkelser spreder sig.

Sporarbejderne vil i slutningen af 2003 give anledning til flere problemer, da der indføres enkeltsporsdrift fra november til februar 2004 mellem Østerport og Hellerup.

Omfattende arbejde ved Østerport

De mest omfattende arbejder sker på Østerport, hvor der skal lægges et nyt spor under Oslo Plads og bygges en ny perron. Arbejdet betyder bl.a., at busserne på Oslo Plads bliver flytte nærmere Østre Anlæg og at kørebanerne bliver gjort smallere.

Nord for Hovedbanegården er arbejdet med at koble alle otte fjerntogsspor til de to spor gennem røret i fuld gang. Arbejdet vil være færdigt 10. maj.

Tredje element i projektet er ændring af signalerne på strækningen, så togene kan køre tættere på hinanden og både som højre- og venstrekørsel.

DSB og Banestyrelsen har planlagt at informere passagererne meget grundigt på forhånd, og passagerdirektør Bjørn Wahlsten lover at korrigere planerne dag for dag, efterhånden som det viser sig, hvordan de ændrede passagerstrømme udvikler sig.

/ritzau/

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.