Hillerød skal køre på raps

Som den første kommune i Danmark har Hillerød besluttet, at kommunens biler skal køre på biobrændstof.

En lugt af varm planteolie vil snart emme fra de kommunale biler i Hillerød. I går besluttede et enstemmigt teknisk udvalg, at kommunens 50 dieselkøretøjer skal køre på enten ren rapsolie eller biodiesel, som fremstilles af forskellige planteolier.

Halvdelen af kommunens biler kører på diesel og kan dermed let omstilles til det miljøvenlige brændstof. Ifølge kommunens beregninger vil det give en årlig reduktion i CO{-2}-udslippet på 200 ton. Desuden afgiver biodiesel også færre af de sundhedsskadelige partikler, som almindelig diesel er berygtet for.

»Vi vil gerne vil gå foran på miljøområdet. Der bliver sagt en masse i den danske miljøpolitik, men der bliver ikke gjort meget. Vi vil gerne investere i, at der bliver gjort noget. Kommunen er jo storforbruger af diesel, så det er et område, hvor vi kan flytte lidt,« mener borgmester Nick Hækkerup (S).

Vellykket forsøg

Hillerød Kommune har kørt et vellykket forsøg med en enkelt bil på rapsolie. Nu skal fem biler prøvekøre biodiesel, før kommunen vælger hvilken type biobrændsel, der fungerer bedst. Senest om et år skal de 50 kommunale køretøjer, f.eks. udrykningskøretøjer og biler til vej- og parkarbejde, køre på miljøvenligt brændstof.

»Der er to muligheder for at bruge miljøvenligt brændstof i dieselbiler. Den ene er rapsolie, men fordi det er tyktflydende, er man nødt til installere en forvarmer på motoren. Alternativet er biodiesel. Det er planteolie, som er mere tyndtflydende, fordi glycerinen er trukket ud af den. Derfor kan det bruges i en almindelig dieselmotor. Men ren biodiesel kan opløse nogle slags gummi, derfor skal man sikre sig, at f.eks. brændstofslangen er af den rigtige type,« forklarer Pernille Kernel, projektleder i kommunens miljøafdeling.

Hillerød Kommune håber, at initiativet vil inspirere andre til også at satse på biobrændstof.

»Vi vil gerne kunne inspirere både andre kommuner og offentlige institutioner, men også private. Forhåbentligt vil det brede sig, og der vil komme alternativer på tankstationerne,« siger Nick Hækkerup.

Øgede udgifter

Indtil videre må kommunen selv sørge for særlige tankanlæg til deres biler.

Hverken ren biodiesel eller rapsolie kan købes på almindelige tankstationer, hvor private bilister må nøjes med almindelig diesel, evt. tilsat 5 pct. biobrændstof.

Selv om brændstoffet laves af planter, er det ikke noget spareprojekt, Hillerød Kommune har kastet sig ud i. Forvarmerne, som skal bruges, hvis kommunen vælger rapsolie, koster 7.000 kr. stykket. Til gengæld er rapsolie lidt billigere end biodiesel.

En liter rapsolie koster omkring 9 kr., mens biodiesel koster 9,50 kr. Almindelig diesel koster omkring 8,50 kr. Dermed vil ordningen øge kommunens årlige udgifter til brændstof med 50-120.000 kr., vurderer Nick Hækkerup. Men det er et spørgsmål om at prioritere, mener han:

»Vi satser på dette område, fordi det er tilgængeligt, og der er gode perspektiver i det. Tit bliver miljøpolitik til en masse flotte erklæringer, men det kan fuglene og fiskene jo ikke bruge til noget, hvis man ikke er villig til at investere det, der skal til.«

hanne.arnold@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.