København

Udsigt til højhuse i Nordhavn

Oplægget til arkitektkonkurrence om den nye bydel i Nordhavn er klar: en bæredygtig bydel med bystrande og en tæt by, hvor der bygges højt. Næste nye bydel i hovedstaden bliver Fælledbyen nord for Ørestad City.

De højhuse i København, som nogle sukker efter og andre ønsker langt væk, bliver sandsynligvis bygget i den kommende bydel Nordhavn.

I et oplæg til den arkitektkonkurrence, som indledes til april, skriver Arealudviklingsselskabet, at man ønsker en tæt og kompakt bydel.

Jens Kramer Mikkelsen, direktør i Arealudviklingsselskabet, ser gerne højhuse i bydelen.

»Det er et oplagt sted at bygge højt i København. Her skal man jo netop ikke tage højde for eksempelvis en middelalderby,« siger Jens Kramer Mikkelsen.

Han forklarer, at bygningerne i Ørestad på Amager på grund af hensynet til indflyvningen til Københavns Lufthavn ikke overstiger 85 m.

»Jeg kender ikke flyruterne ved Nordhavn, men umiddelbart er der ikke nogen grund til, at man ikke kan bygge endnu højere,« siger Jens Kramer Mikkelsen.

Nordhavn rummer i dag mest lagerbygninger og mindre virksomheder.

Men når området engang står færdigt, kommer det til at rumme ca. 40.000 arbejdspladser og boliger til 40.000 indbyggere.

En bred boligmasse

Arealudviklingsselskabet lægger desuden op til, at Nordhavn kommer til at bestå af både ejerlejligheder, andelslejligheder og lejelejligheder, så beboersammensætningen bliver socialt blandet. Det er også vigtigt, at byggeriet bliver bæredygtigt, og at de mennesker, der kommer til at bo og arbejde i området, kan bruge offentlig transport til og fra området, der er en halvø.

Den 1. januar blev virksomhederne Københavns Havn og Ørestadsselskabet og Frederiksbergbaneselskabet slået sammen til Arealudviklingsselskabet, som har ansvaret for at udvikle en række området i hovedstaden bl.a. Nordhavn, Teglholmen og Ørestad.

Indtægten fra salget af disse området skal finansiere Metroens tredje etape, Metro Cityringen, som skal være færdig i 2018.

Et forsigtigt budget

Jens Kramer Mikkelsen er dog ikke bekymret for, at tidens faldende huspriser og tomme lejligheder i København betyder, at selskabet får svært ved at skrabe penge sammen til byggeriet af den næste metrostrækning.

Heller ikke selv om Arealudviklingsselskabet er født med et underskud, som man har arvet fra gæld fra Ørestadsselskabet.

»Priserne på både erhverv og boliger kommer i ryk. Vi har lagt et meget forsigtigt budget, hvor vi skal sælge 50.000 etagemeter om året og 100.000 etagemeter efter Nordhavn er udbygget. Det afgørende er, at vi er klar med varene, når efterspørgslen igen dukker op. Når der er behov for flere boliger eller flere kontorer i København, skal vi have et område klar, som umiddelbart kan udvikles,« siger Kramer Mikkelsen.

I Nordhavn bliver den første spade stukket i jorden sidst på året, og dernæst planlægger Arealudviklingsselskabet at indlede arbejdet med at bygge en bydel med ca. 5.000 boliger mellem Ørestad Nord og Ørestad City umiddelbart nord for Vejlands Allé.

Navnet bliver Fælledbyen, og temaet bliver en bæredygtig bydel.

Byliv hjælpes på vej

Med erfaringerne fra udviklingen af Ørestaden på bar Amager-mark er Arealudviklingsselskabet optaget af at hjælpe det byliv, som skal kitte området sammen, lidt på vej. Derfor har selskabet, som nu er samlet i Københavns Havns gamle, smukke bygning på Nordre Toldbod, oprettet en særlig enhed for byliv.

»Der kommer ingen café, så længe kranerne dominerer et område, men på den anden side behøver vi ikke at vente, til de kommer af sig selv. Vi vil gerne skubbe lidt på og måske leje ud til en café, butik eller et galleri til lidt billigere penge for at få tingene i gang,« siger Kramer Mikkelsen.

Han vurderer, at de første beboere og kaffekopper vil være på plads i Nordhavn-bydelen i løbet af fire-fem år, mens tidshorisonten for Fælledbyen i Ørestad er lidt længere.

null
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her