Plads til musikalsk begejstring

På onsdag slår Københavns nyeste musiksted, Institut for Musik, kor og direktion, dørene op for dets første koncert. Hvis det står til stifteren Mogens Dahl, er det den første af mange.

Højt til loftet, og masser af lys. To flygler og oppe under loftet en svalegang, der løber i hele rummets bredde. Lys, luft og rum og en akustik, der kan rumme alt fra et soloklaver, over et mindre strygerensemble til et 20 personers kammerkor.

Der er tænkt stort i forvandlingen af de gamle lokaler på Islands Brygge. Fra autolakering til intim koncertsal. Fra erhverv til kunst.

For et par år siden tog dirigenten Mogens Dahl et grundigt kig på sit liv. Efter 10 år som sang- og kapelmester i Den Jyske Opera, var han godt træt af arbejdet i de store institutioner.

»Der går sangerne rundt som voksdukker. Jeg kunne se, at jeg mere og mere fik behovet for at bestemme selv. For at få glæden tilbage ved at lave musik. For at blive begejstret.«

Samtidig havde Mogens Dahl mødt - og forelsket sig i - Jette Egelund. Erhvervskvinden, der står bag de danske VIPP-spande og deres store succes.

Hendes initiativ smittede, og samtidig åbnede muligheden sig for at skabe et musiksted ved siden af VIPP's nyåbnede administrationslokaler på Islands Brygge. Nogle gamle staldbygninger, det tidligere tilhørssted for Ama'rkaner Auto, lå lige ved siden af og stod tomme.

Efter en kraftig istandsættelse er lokalerne nu klar til at rumme koncerter, dirigentkurser, workshops og arrangementer rundt omkring musikken.

Og der er masser af plads - også til den begejstring, som Mogens Dahl søger.

Musik i erhvervslivet

En stor ambition for Mogens Dahl, er at instituttet, ved siden af de gængse musikalske aktiviteter, også skal tilbyde arrangementer for erhvervslivet.

»Det er mød kunstneren, mød musikken,« smiler Mogens Dahl.

»For eksempel har vi lige haft direktørerne fra Novo Nordisk på en operaworkshop. Den sluttede af med, at de sang sammen med Tina Kiberg. Pludselig stod de sammen med en operadiva og sang noget, de ikke troede de kunne: fangekoret fra Verdis "Nabucco". Og Tina Kiberg syntes, det er skægt. Også fordi hun oplever en helt anden kontakt med sit publikum, end når hun står på de store scener. Her er jo hverken scene eller podium,« fortæller han.

I det hele taget fornemmer Mogens Dahl stor interesse fra erhvervslivet, når han henvender sig med sine tilbud om kurser, seminarer, konferencer og workshops.

Også for det almindelige publikum, der blot søger en god musikalsk oplevelse, er der noget at komme efter i Københavns nyeste koncertsted: Kammermusik, kammerjazz, fællessang og foredrag.

»Både noget for øret og intellektet. For eksempel foredrag om hvad musik har gjort ved mennesker,« forklarer Mogens Dahl og fortsætter:

»Musikalske oplevelser kan rykke én. Man er ikke den samme, efter at have hørt en fantastisk koncert. Musikken går ned og rammer på et dybere bevidsthedslag. Det er som at få en julegave i utide - men for at modtage den, skal man sætte sig ned og slå alle forsvarsværkerne fra.«

Så bliver han glad

Når det sker, er Mogens Dahl glad. Når han har fået en hardcore erhvervsmand eller kvinde til at bryde sammen og opleve. Eller når en teenagepige, der med "stjerne for en aften"-drømmene som ledestjerne, har søgt optagelse i instituttets pigekor VokalKøbenhavn, pludselig forstår glæden ved at skabe musik. Ja, så er han glad.

Når han nogle gange synes, at arbejdet med at banke det nye koncertsted op, kræver alt for mange timer på kontoret, er det oplevelser som disse, der er drivkraften. Det, som får ham til at tage endnu en tørn ved telefonen og computeren. For han indrømmer, at det er lidt pudsigt - lige pludselig, efter alle årene som fuldblodskunstner - at være blevet erhvervsmand. Skulle tænke mere på bundlinjer end på klanglinjer, mere på strategier end melodier.

»Men heldigvis har jeg altid noget musik liggende, som jeg arbejder på. Lige nu er jeg ved at indstudere et nyt værk med mit 20 personers kammerkor. Det ligger ved siden af mig på kontoret. Så musikken er stadig en del af mit arbejde - hele tiden,« slutter Mogens Dahl.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen