Branche vil afkorte taxikurser

Der mangler taxichaufførvikarer. Årsagen er for lange og for dyre chaufførkurser, mener Dansk Taxi Råd.

I årevis har mange studerende suppleret SU og støvede bøger med et skud virkelighed ved at køre taxi i ny og næ. Men den tid er forbi, oplyser Dansk Taxi Råd.

Der er mangel på vikarer i den københavnske taxibranche, og det skyldes, at studerende og andre, der kan tænke sig at bruge en weekend på at køre taxi, bliver skræmt af det 70 timer lange chaufførkursus, som de skal betale mellem 5.000 og 7.000 kr. for at komme på - efter at de har taget chaufførkørekortet, der koster ca. 6.500 kr.

Det seneste år har manglen på vikarer for de faste chauffører været så grel, at Dansk Taxi Råd frygter, at nogle vognmænd sender chauffører ud, der måske nok har de rette tilladelser, men som egentlig ikke burde køre taxi, fordi de ikke er servicemindede.

»Vi mangler kvalificerede vikarer. Men de studerende vil ikke ofre så mange penge og så megen tid på at blive vikar. At få lov til at køre en taxi en gang imellem kan snildt koste dem 13.000 kr., fordi chaufførkurset er alt for dyrt,« siger Troels Vest Hansen, formand for Dansk Taxi Råds Region Hovedstaden, der har bragt emnet op i Storkøbenhavns Taxinævn.

Kurser på 30-40 timer

Troels Vest Hansen foreslår, at kvalifikationskurset for taxichauffører bliver på 30-40 timer.

Han foreslår desuden, at man enten giver mulighed for selvstudier med en afsluttende prøve eller skeler til taxibranchen i Stockholm, der har indført e-learningskurser over internettet, så eleverne selv er herre over, hvornår de vil studere.

»Kurset indeholder overordnet set alt for mange emner, som er vognmandens ansvar - ikke chaufførens.«

»Eksempelvis skal eleven lære, om overfaldsalarmen er lovlig. Det er vognmandens ansvar. Eleven skal også lære at tjekke, om taxameterattesten i vognen er over et halvt år gammel, og om vognen skal til syn. Det er igen vognmandens ansvar. Desuden skal eleven lære om færdselsloven, som man også gennemgik, da eleven tog kørekortet til erhvervsmæssig befordring,« siger Troels Vest Hansen.

Tjener gode penge

Det 70 timer lange kursus bliver udbudt af private aktører. Troels Vest Hansen mener, at nogle af disse udbydere tjener gode penge på, at kurset er så langt, som det er.

Chaufførkurset blev indført i 1997 for at opkvalificere de personer, der skal sidde bag rattet i en taxi med ansvar for passagerernes liv.

Kravene til kursets indhold kommer fra Færdselsstyrelsen, men direktør Carsten Falk Hansen ønsker ikke at udtale sig om kurset.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.