En skummet oplevelse

Mange københavnske cafeer sælger fadøl med en avance på ca. 40 kr. for en halv liter, som koster ca. 7 kr. i indkøbspris. Men kunderne er tilfredse. En øl skal nemlig være en lille en på opleveren.

Det tager kun få øjeblikke, når en rutineret tjener skal guide en halv liter iskold øl ud gennem Nyhavnscafeens fadølshaner, ned i et renvasket ølglas og hen til et af de mange tætbefolkede aluminiumsborde. Men i løbet af denne begrænsede tid stiger værdien af den halve liter læskedrik med næsten 40 kr.

Indkøbsprisen lyder på 7 kr. for en halv liter, oplyser Nyhavnscafeens ejer. Men det generer hverken Christina Jørgensen eller Gitte Eriksen, at regningen for en stor fadøl lyder på 46 kr.

»Man sidder godt, og her er hyggeligt. Sidder man derovre, får man solen i ryggen i stedet for i ansigtet,« siger Christina Jørgensen, mens hun peger mod Nyhavns bolværk, hvor der sidder flokke af unge venner og veninder og nyder 10-kroners flaskeøl fra købmanden rundt om hjørnet.

Avance på 40 kr.

Hos Carlsberg koster en fustage med 25 liter fadøl 364,35 kr. inklusive moms. Hos Faxe skal man betale 437,25 kr., men så er der også 30 liter i karret. I begge tilfælde ender prisen på syv kroner og 28 øre for en halv liter. Og det er langtfra unormalt, at en øl bliver solgt med en avance i nabolaget af de 40 kr.

Priserne på Nyhavnscafeen ligner de andre cafeer i Nyhavn, og på nogle af de indbydende og velbesøgte cafeer blandt andet på Strøget og i Pilestræde kan du godt komme af med 50-60 kr. for en halv liter fadøl.

Men der er også andre ting end prisen, der tæller.

»Vi er her lige så meget for oplevelsen som for øllet. Det her er et dejligt pit-stop. Man sidder jo ned og kan slappe af. Det kan der godt være brug for i en by som København, hvor der er langt at gå mellem de forskellige steder,« siger Christina Jørgensen.

»Er det så dyrt?« griner ejeren af Nyhavnscafeen, Kenneth Olofsson, da han bliver spurgt om, hvorfor en fadøl bliver solgt med så stor avance på hans cafe.

Caféejeren fortæller, at prisen på fadøl afhænger mere af, hvad det koster at drive stedet, end hvad selve øllet koster. Det vil blandt andet sige personalelønninger og de store udgifter, han og de andre restauratører har ved at drive et sted, hvor serveringen sker i den absolut dyre prisklasse.

Han oplyser, at det koster ham 20.000 kr. om måneden at leje pladsen i Nyhavn.

»Jeg sælger jo også en ret god service. Tænk også på, at kunderne rent faktisk lejer en plads for 46 kr. for en halv times tid,« fortæller han og siger, at han uden problemer kunne tage 55 kr. for en stor fadøl og stadig sælge en masse.

»Men det ville jeg nu synes, var lidt frækt.«

Mængderabat

Claus Bo Jacobsen er salgsdirektør i Carlsberg Danmark. Han oplyser, at restauratørerne kan få dråberne billigere end de 7,28 kr., som er standardpris for en halv liter. Blandt andet er der mulighed for at få mængderabat, hvis Carlsberg kan spare på logistikken ved at levere i store mængder. Som forbruger synes Claus Bo Jacobsen, at prisen på fadøl bør afhænge meget af, hvordan stedet og omgivelserne er. Har de musik, kommer vennerne der, og har de en venlig betjening med imødekommende tjenere, der er rare at være sammen med?

»De steder, hvor du får en oplevelse med i købet, synes jeg, det er fint, men de steder, hvor det ikke er tilfældet, synes jeg, at 50 kr. for en halv liter fadøl er en lidt frisk pris.«

Nina Thorbek og Lisette Hofmann har lige været på besøg hos Cafe Ketchup, hvor de gav 110 kr. for to halve liter fadøl. Derfor skal den næste øl nydes i det fri.

»Man kommer ned på Ketchup for at møde folk, man kender. Det er et sted, man kommer for at være lidt civiliseret,« siger Lisette Hofmann med en gådefuld mine, mens hun stryger hånden igennem det lange lyse hår.

For hende er det dog ikke noget problem, hvis restauratørerne skummer øllet en smule.

»Jeg kan godt se, de har en stor avance på fadøl, men jeg synes absolut, det bliver vejet op af stemningen og servicen,« fortsætter hun.

Veninden Nina Thorbek er enig. Hun mener, det er situationen, der afgør, om det er bedst at sidde på bolværket med sine hjemmebragte øl, eller om det er mere oplagt at slænge sig i in-stedets møbler.

»På Ketchup kommer man meget for at opleve de forskellige mennesker. I Nyhavn kommer man bare for at slappe af. Jeg tror, man har brug for begge dele.«

På bolværket

Det synes 19-årige Emil Kjems tilsyneladende også. Sammen med en flok venner har han i denne omgang fravalgt de autoriserede stolesæder i Nyhavn og sat sig på det hårde bolværk fire meter overfor.

»Det er da meget rart at have et godt sted at sidde, men jeg betaler altså ikke 46 kr. for en fadøl, medmindre jeg er fuld,« siger han og tager en tår af den grønne flaske.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen