Nye perronnumre og særkøreplan

Der er udsigt til særkøreplaner, ændring af perronnumre og yderligere vejarbejde på Oslo Plads, når Banestyrelsen på fredag er halvvejs med Lokoprojektet til 650 mio. kr.

Iført selvlysende orange jakker, hvide hjelme og sikkerhedsstøvler svejser et hold af Banestyrelsens folk endnu to skinner sammen under Langeliniebroen nord for Østerport Station. Det glødende stål, som skal binde skinneenderne sammen, lyser op denne aprildag, og da metallet er kølet en anelse ned, flænges luften af både gnister fra vinkelsliberen og larmen fra skæreskivens møde med skinnernes stål.

Endnu en lille strækning af det 650 mio. kr. dyre projekt, der i en ikke så fjern fremtid skal mindske generne for DSB's kunder, er på plads. Et projekt, der nu har stået på i mere end et år, og som i endnu mindst et år vil genere de københavnske passagerer.

Fra fredag den 25. april skal københavnere med ærinde på Østerport Station være ekstra opmærksomme på, at de finder den rigtige perron, når de skal med toget. Fra den dag skifter perronerne nemlig numre, og kort tid efter ændres trafikken på Oslo Plads.

Desuden kører DSB frem til 11. maj efter en særkøreplan, som kommer til at bevirke en del forsinkelser og aflysninger af både regionaltog og Kystbanen, mens S-togsnettet bliver uberørt af postyret.

Det sker som et resultat af det projekt, som Banestyrelsen kalder Lokoprojektet, og som har til formål at give togtrafikken mellem Københavns Hovedbanegård og Nordhavn Station en større kapacitet.

»Mange kender det problem at skulle vente ved Dybbølsbro, når man kommer til København fra provinsen. Det skulle Lokoprojektet gerne afhjælpe,« fortæller informationsmedarbejder hos Banestyrelsen Susanne Lassen, som kan konstatere, at projektet stort set kører efter tidsplanen.

Ny endestation

Lokoprojektet gør, at Hovedbanegården i fremtiden bliver en gennemkørselsstation i stedet for som i dag, hvor Hovedbanegården er endestation for den største del af de tog, som kommer ind vestfra.

I fremtiden vil togene derimod ende og vende på Østerport Station, og til det formål er Banestyrelsen nødt til at etablere et nyt spor på Østerport. Det betyder, at ombygningen af stationen også indebærer en udvidelse af broen på Oslo Plads, en udgravning under broen, samt at der bliver bygget en ny perron.

Da det nye spor kommer til at ligge ved siden af det nuværende spor 0, ville det naturlige være at kalde sporet -1. Banestyrelsen har dog valgt at ændre numrene for alle sporene, så det nye spor kommer til at hedde spor 1, det nuværende spor 0 kommer til at hedde spor 2 og så videre. På den måde ændrer alle sporene numre - S-togssporene bliver til spor 5 og 6.

»Det, at der bliver flere spor at vælge mellem, gør, at banenettet får en større fleksibilitet, når der er forsinkelser, og kapaciteten af tog, som hver time kan passere det, som nogen kalder røret mellem Østerport og Hovedbanegården, bliver desuden sat op fra 12 til 15,« siger Susanne Lassen.

Halvandet år tilbage

Den gadetrafik, som passerer Oslo Plads foran Østerport Station, har det seneste år været tvunget til at svinge uden om de vejspærringer, som Banestyrelsen har opstillet.

Fra midt i maj skal trafikken dog indstille sig på at svinge over på den anden side af broen, da Banestyrelsen flytter sit arbejdsområde ind mod stationsbygningen på Østerbro Station.

»Vejarbejdet på Oslo Plads forventer vi at være færdige med til næste sommer, mens vi skal frem til slutningen af næste år, før vi er færdige med hele Lokoprojektet,« siger Susanne Lassen.

jesper.berg@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen