Riget opgiver helikopter-landingsplads

Rigshospitalet opgiver at bygge en helikopterlandingsplads på sit tag, da der ikke er råd til den. Det på trods af, at landingspladsen vil kunne redde menneskeliv.

Rigshospitalet har opgivet planerne om at anlægge en landingsplads for helikoptere på hospitalets tag. Landingspladsen ville blive væsentligt dyrere end først antaget, og helikoptere til hospitalet skal derfor fortsat lande i Fælledparken. Det kan i sidste ende koste menneskeliv, mener overlæge Jakob Trier Møller.

Sidste år bevilligede Knud og Dagny Gad Andresens Fond ellers fem mio. kr. til hospitalet. Pengene skulle finansiere landingspladsen, men den har nu vist sig at koste ca. 17 mio. kr., og hospitalet har derfor indtil videre opgivet at føre planerne ud i livet, siger hospitalets centerdirektør John Bendix.

»Det er ærgerligt. For det er korrekt, at landingspladsen ville være en væsentlig forbedring for patienterne, da den ville være tidsbesparende. Men vi er tvunget til at prioritere vores midler, og lige nu har vi ikke penge til landingspladsen,« siger John Bendix, der fastslår, at Rigshospitalet håber at kunne anlægge landingspladsen senere hen, hvis Riget skulle finde penge til den.

»For landingspladsen tjener et godt formål,« siger centerdirektøren.

Når helikopterne i dag lander i Fælledparken, varer det nemlig ca. 30 minutter, før patienterne bliver bragt ind på hospitalets traumecenter. Med en landingsplads på Rigshospitalets bygning vil det imidlertid blot tage tre-fire minutter at få kørt patienterne ind til behandling.

Traumepatienter

Tidsforskellen kan være afgørende for patienternes chance for at overleve, da traumecentret bl.a. behandler personer, der er kommet svært tilskade ved trafikuheld.

Ud over at øge patienternes chance for at overleve ville en landingsplads på hospitalet også sikre, at flere patienter ville få færre mén af uheldene. I lægekredse taler man således om "The Golden Hour" for traumepatienter, fortæller overlæge Jakob Trier Møller.

»Det drejer sig om, at man skal have patienten i specialiseret og til tider livsreddende behandling senest en time efter, at ulykken er sket. Og en landingsplads på Rigshospitalet ville være en mulighed for at hjælpe patienterne bedre,« siger Jakob Trier Møller.

Han beklager, at hospitalet og patienterne nu alligevel ikke kan stryge den gevinst, som man havde set frem til ved at anlægge landingspladsen på hospitalet.

»Det er en trist historie, da vi troede, at landingspladsen var hjemme,« siger Jakob Trier Møller, der kritiserer de forhold, som patienter lander under i Fælledparken.

»Det tager ganske enkelt for lang tid at få patienterne over på hospitalet,« siger overlægen.

Sidder fast i mudret

Hvert år lander der ca. 100 helikoptere i Fælledparken med patienter til Rigshospitalet. Patienterne kommer fra hele Danmark, og landingerne i parken er ofte besværlige. Hver gang en helikopter lander, skal Falck sende en slukningsvogn til stedet, og politiet udkommanderer betjente, der skal rydde dele af parken. Samtidig har Rigshospitalet flere gange oplevet, at de ambulancer, der henter patienterne ved helikopterne, sidder fast i parkens mudrede bund. Hospitalet må, specielt ofte om vinteren, få trukket ambulancerne fri.

»Det er klart, at det ikke er optimalt, men sådan er realiteterne desværre lige nu,« siger centerdirektør John Bendix.

Rigshospitalet har netop nedsat en arbejdsgruppe, der nu skal forsøge at rejse pengene til landingspladsen med hjælp fra andre fonde. I spidsen for arbejdsgruppen sidder Rigshosspitalets administrerende direktør, Jørgen Jørgensen.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen