København - lokkemad for bøsser

Wonderful Copenhagen har de seneste år markedsført København som et ideelt sted for homoseksuelle turister, og den målrettede kampagne synes nu at have båret frugt. Interessen for den danske hovedstad er stigende blandt udenlandske homoseksuelle medier.

Gennem de seneste år er København kommet på landkortet som et foretrukkent feriested. Men det er ikke kun pengestærke tyskere, japanere og amerikanere, der fristes af hovedstadens mange tilbud.

Blandt turisterne er også flere og flere homoseksuelle, og det skyldes i høj grad et gedigent fodarbejde fra Wonderful Copenhagens side. Turistorganisationen har de seneste to et halvt år ført en målrettet kampagne mod bøsser og lesbiske.

»Amerikanske og svenske undersøgelser viser, at bøsser rejser to-tre gange så meget som heteroseksuelle. Derudover har homoseksuelle ofte flere penge mellem hænderne, da mange af dem ikke har de samme udgifter, som en almindelig børnefamilie har. Derfor gælder det om at få dem lokket til byen, og i den forbindelse er god presseomtale afgørende,« siger international pressemedarbejder Henrik Thierlein fra Wonderful Copenhagen.

Journalister kommer først

Derfor består en del af Wonderful Copenhagens kampagne i at invitere journalister fra homoseksuelle medier til København og vise dem byen. I løbet af de seneste to og et halvt år har godt 40 journalister fra homoseksuelle medier ladet turen gå forbi København, og besøgene har nu ifølge Henrik Thierlein båret frugt.

Selv om turistorganisationen ikke har tal på, hvor mange homoseksuelle turister der besøger København, har Henrik Thierlein mærket en stigende interesse fra journalister fra homoseksuelle medier.

»Efterhånden som ideen har vundet ørenlyd rundt omkring i Europa og Amerika, har det bestemt ikke været svært at få de homoseksuelle journalister herop,« siger Henrik Thierlein.

Journalisterne bliver indkvarteret på et godt hotel, og de næste dage hiver Henrik Thierlein dem rundt til de bedste homoseksuelle barer og restauranter. Derudover viser han dem også steder, der byder på stor kunst og kultur. Blandt andet er Diamanten og Tivoli altid sikre hits blandt de homoseksuelle turister, fortæller Henrik Thierlein.

» Vi kan ikke lancere København udelukkende som en bøssemetropol a la Paris, London og Amsterdam. Dertil er byen simpelt hen for lille og antallet af tilbud til homoseksuelle ikke stort nok. I stedet spiller vi på de sikre kulturelle værdier som mode, mad, design og kunst, og det tiltrækker mange bøsser,« siger Henrik Thierlein.

Frit og trygt

»Ud over de kulturelle tilbud har København ry for at være et sted, hvor homoseksuelle kan færdes frit og føle sig trygge. Her hersker en åbenhed og nysgerrighed, som vi også gør alt for at fortælle til journalisterne,« siger Henrik Thierlein.

Den københavnske charmeoffensiv over for journalister har båret frugt, og i en række europæiske og amerikanske homoseksuelle medier får København rosende ord med på vejen. For eksempel skrev det amerikanske homoseksuelle magasin Dallas Fox, at »København byder på et af kontinentets mest venlige og morskabelskende bøssemiljøer«.

Ud over rosende ord fra de homoseksuelle medier har Henrik Thierlein mødt stor opbakning fra det københavnske turisterhverv. Dog tog det lidt tid, før kampagnen blev accepteret.

»I begyndelsen var der en del folk, der blev stødte over kampagnen, og samarbejdspartnerne havde en række overvejelser. Men efterhånden som ideen er blevet accepteret, er det blevet nemmere at sælge København til denne målgruppe,« siger Henrik Thierlein.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.