Metroen midlertidigt godkendt

Sent torsdag eftermiddag meddelte Jernbanetilsynet, at den har godkendt, at den københavnske Metro må køre fra i morgen. Dermed bliver den store åbningsfest afviklet som planlagt, men antallet af togafgange bliver halveret de første to måneder.

Efter knapt halvandet døgns grundig granskning af sagens sidste dokumenter, gav Jernbanetilsynet i går grønt lys for, at Metroen fra lørdag kan begynde at transportere passagerer gennem og under København.

Weekendens stort anlagte åbningsfest, som længe har hængt i en tynd tråd, er hermed reddet.

»Det var dejligt, at vi nu kan komme ud at køre til tiden, for det her har vi ventet på i mange år,« sagde Metroens driftschef Carsten Fich, da den endelige afgørelse var på plads sent torsdag eftermiddag.

Det blev dog kun en midlertidig sikkerhedsgodkendelse, som Metroen fik i hus. En godkendelse, som kun blev givet under den forudsætning, at kørslen de første to måneder skal foregå med en reduceret køreplan. Det vil sige, at der på intet tidspunkt må være mindre end seks minutter mellem togene i Metro-systemet. Det sker for at give Metroens personale bedre tid til at reagere, hvis uheldet skulle være ude. Uheld, som der statistisk er større risiko for, at der vil opstå på grund af de sikkerhedsforanstaltninger, som endnu ikke er optimale efter Jernbanetilsynets opfattelse.

»Den begrænsede drift skal fungere i mindst to måneder, hvorefter Ørestadsselskabet og leverandørerne af togene forventes at kunne dokumentere, at de tekniske systemer kører stabilt,« fortæller Jernbanetilsynets direktør, Flemming Lund som også forventer, at hele Metro-personalet til den tid har fået både uddannelse og praktisk træning i alle procedurer. Først da kan Ørestadsselskabet igen ansøge om og få tilladelse til fuld drift.

»Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi er kede af, at vi ikke har fået en fuld og endelig godkendelse. Men jeg er sikker på, at vi om to måneder vil være i stand til at kunne betjene københavnerne med en Metro i fuld drift,« fortæller Ørestadsselskabets administrerende direktør Anne-Grethe Foss, som ikke kan oplyse, hvad den begrænsede drift kommer til at betyde for Metroens økonomi.

På grund af den reducerede køreplan vil Metroen kun være i stand til at gennemføre halvdelen af de forventede 20 togture i timen, og det gør, at der i myldretiden kun vil kunne transporteres 3000 passagerer i timen. Præcis det antal kunder, som Ørestadsselskabet selv regner med vil benytte Københavns nye transportmiddel.

Ekstra personale

Det kan vise sig at skabe kaos på de mest belastede Metro-stationer fra mandag morgen.

Tilsynet har desuden skærpet sikkerheden yderligere ved også at kræve, der altid skal være en togsteward i hvert tog og mindst en på hver perron.

Derudover forventer Ørestadsselskabet at være tvunget til at placere endnu en steward ved indgangen til Metro-stationerne i myldretiden, hvor presset på togenes kapacitet vil være højest. Denne steward vil kunne sørge for, at tilstrømningen til perronerne ikke bliver for stor, hvis togene ikke kan nå at transportere passagererne hurtigt nok frem til bestemmelsesstedet.

Jernbanetilsynet har også i en længere periode kritiseret radiokontakten mellem Metroens stewarder og kontrolcenteret. Heller ikke dette klagepunkt har Ørestadsselskabet endnu kunnet levere en tilfredsstillende løsning på. Derfor er den begrænsede sikkerhedsgodkendelse også baseret på, at hver steward har en mobiltelefon.

»På den måde kan vi korrigere for den usikkerhed, der er i radiokontakten,« forklarer Jernbanetilsynets direktør Flemming Lund.

Mediestorm

Med den midlertidige sikkerhedsgodkendelse er flere ugers mediestorm og hektisk aktivitet i både Ørestadsselskabet bag Metroen og Jernbanetilsynet forbi.

Onsdag morgen modtog Jernbanetilsynet så en anbefaling fra det uafhængige tyske vurderingsinstitut TÜV Intertraffic, som i en rapport anbefaler, at den københavnske Metro bliver midlertidigt godkendt til trods for manglerne.

Men lørdagens åbningsfest er reddet.

København og dronning Margrethe kan nu for alvor begynde at glæde sig til festlighederne.

jesper.berg@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen