Operaens ydre på plads

A.P. Møller Fonden præsenterede i går en model af Henning Larsens operahus' ydre udseende. Kommunen får den ønskede åbne facade.

De to hovedpersoner manglede. Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller og arkitekt Henning Larsen. Giveren og skaberen. Men præsenteret blev alligevel de ydre dele af Københavns kommende operahus, der kommer til at ligge på Dokøen lige over for Amalienborg. Den del af Dokøen, som operaen bygges på, kaldes dog nu Operaøen i de kredse.

Det 41.000 kvm store byggeri får en buet glasfacade fire etager høj med brede lameller kørende hele vejen rundt, så det skaber striber. Med det kæmpe flade tag øverst ligner det næsten en kikse-kage, der rettes til med en paletkniv, lige før den sættes på køl.

Men udsigten ind mod Amalienborg og Marmorkirken bliver sikkert flot. Den store foyer åbner sig og med de store glaspartier virker bygningen gennemsigtig, som det også har været ønsket fra kommunens side. I nederste plan bliver der bar og café i den sydlige del. På etagen over placeres også en bar, og på fjerde sal ved den store ydre balkon laves plads til at bænke op til 200 personer ved en banket.

Meget lysindfald

Hele vejen rundt under taget, som rækker langt ud over de tre indgangsdøre ved havnebassinet, kører et glasbånd, så der skabes lysindfald. Yderligere er der ovenlys adskillige steder i taget, så mange øverum også får lysindfald. Selve scenetårnet beklædes med aluminium, og siderne af bygningen beklædes med sydtyske sten, der får bygningen til at matche farverne på Amalienborg og de gamle magasiner på Holmen.

Dronningen skal ikke gå ind gennem en af de tre døre for folket. Hun får sin egen indgang i nordsiden og også sin egen loge i selve salen.

De indre linjer i operabygningen er endnu ikke fastlagt. Om det bliver kunstneren Per Arnoldi, der i øvrigt er skibsreder Møllers personlige rådgiver på projektet, er ikke afgjort.

Byggeriet brager videre, mens kommunen nu endeligt skal godkende den offentliggjorte model, oplyste A.P. Møller Fondens chefkoordinator på byggeriet, Bo Wildfang.

Parkeringsfælde

Til sin tid bliver der parkeringspladser nord for bygningen ved de gamle kraner, men med tiden skal kommunen finde en egnet løsning, og hvis det bliver ved Kvæsthusbroen, ser det ud til, at der ikke bliver plads til biler i operahusets nærhed, for området ved kranerne skal bruges til andre formål.

Så må teatergængerne parkere deres biler rundt omkring på Holmen eller tage med havnebussen over til øen.

Hvis der da ikke laves en gangtunnel fra Kvæsthusbroen.

Efter indvielsen i 2005 overdrages operaen til staten under Kulturministeriet. Selve driften kommer Det Kongelige Teater til at stå for.

carl.corneliussen@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.