Metroen afviser dispensation

Ørestadsselskabet er indstillet på at følge nogle af Jernbanetilsynets forslag til midlertidige løsninger,men vilikke kalde dem dispensationer.

»Vi vil ikke sende det signal, at det bliver usikkert at køre med Metroen,« siger selskabets formand.

Der har den seneste uges tid været forhandlinger mellem Ørestadsselskabet og Jernbanetilsynet for at finde nogle midlertidige løsninger, som kan give grønt lys til, at Metroen kører fra på lørdag.

Jernbanetilsynet tvivler nemlig stadig meget på, at den endelige sikkerhedsgodkendelse vil kunne nå at blive givet inden den stort anlagte åbning på lørdag.

Nu viser det sig dog, at Ørestadsselskabet selv siger officielt fra over for disse midlertidige løsninger, da det føler sig overbevist om, at de ordinære og endelige godkendelser vil være på plads til tiden.

»Vi har ikke ønsket dispensationer, og det er heller ikke noget, vi vil bede Jernbanetilsynet om at give os,« fortæller Ørestadsselskabet formand, Henning Christophersen.

Jernbanetilsynet meddelte ellers fredag, at Ørestadsselskabet stadig mangler at aflevere "afgørende dokumentation", og at såfremt disse dokumenter ikke ligger på tilsynets kontor senest onsdag morgen, vil Metroen ikke komme ud at køre med de endelige sikkerhedsgodkendelser. Derfor åbnede Jernbanetilsynets direktør, Flemming Lund, døren på klem for, at det kunne komme på tale at give dispensation for visse forhold, hvor den endelige sikkerhed endnu ikke er godkendt.

Men det undsiger Ørestadsselskabet altså nu.

»Vi får løbende statusrapporter fra TÜV (det tyske firma, som udarbejder de egentlige sikkerhedstest, red.), og de giver os grund til at tro, at vi nok skal nå det hele uden dispensationer,« siger Henning Christophersen.

Radio-kritik afvises

Ikke desto mindre åbner Ørestadsselskabets formand for den mulighed, at hver steward bliver udstyret med en mobiltelefon. Jernbanetilsynet har tidligere givet udtryk for, at radioforbindelsen mellem stewarder og kontrolcentret er for dårlig, og at det derfor kunne være en mulighed at udstyre personalet med en mobiltelefon - som en midlertidig løsning, indtil radioerne opfylder tilsynets krav.

Denne kritik bliver nu afvist af Henning Christophersen.

»Vi mener, at radioerne virker fint, men hvis Jernbanetilsynet synes, at det er en god idé, vil vi da overveje, at hver steward bliver udstyret med en mobiltelefon. For en sikkerheds skyld,« siger han.

Længere ventetid

Desuden overvejer Ørestadsselskabet at ændre intervallet mellem Metro-togene fra 3 1/2 minut til 4 1/2 minut. En løsning, der kolliderer kraftigt med Metroens ambition om, at kunderne skal kunne gå til en Metrostation uden at behøve at kigge på uret endsige en køreplan: Der skal nemlig hele tiden være et tog.

Det forlængede interval vil gøre, at der i myldretiden bliver længere mellem togene, end der i første omgang er kalkuleret med.

»Det er en løsning, vi overvejer for at sikre driftsstabiliteten, men der er ikke noget afgjort i den sag endnu,« siger Henning Christophersen.

»Vi vil ikke sende det signal, at det bliver usikkert at køre med Metroen, for det gør det absolut ikke. Det bliver verdens bedste Metro. Også med hensyn til sikkerheden,« siger han.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.