E-mail kan erstatte lægebesøg

I København kører landets eneste forsøg, hvor læger og patienter drøfter hverdagsskavanker pr. e-mail. Ordningen er så stor en succes, at sundhedsborgmesteren mener, alle patienter bør have tilbuddet. Lægerne er positive overfor ideen, der bliver forhandlet i dag.

Spar turen hen til lægen, undgå venteværelset og den lange telefonkø. Det tilbud har patienterne i et lægehus på Nørre Farimagsgade benyttet sig af siden starten af september i fjor.

Bag forsøget, der er det første af sin art i Danmark, står Københavns Kommune. Evalueringerne af forsøget er så opløftende, at både læger og politikere gerne ser ordningen udbredt til konsultationer i resten af landet. Derfor er emnet på forhandlingsbordet, når der i dag bliver forhandlet om en ny overenskomst mellem lægerne og sygesikringen.

I perioden fra september 2001 til juli i år har lægerne i lægehuset på Nørre Farimagsgade sendt 600 svar pr. e-mail om resultaterne af bl.a. blodprøver, celleprøver og graviditetstests. 150 gange har patienter valgt at spare turen til lægen og benyttet sig af tilbuddet om en e-mailkonsulation.

Hjælp på plejehjem

Den ældste patient er en 93-årig kvinde, som fik en af de ansatte på sit plejehjem til at hjælpe sig. Den yngste er et et-årigt barn, hvor forældrene sendte en mail.

Hanne Hjortkjær Petersen, der er praktiserende læge i lægehuset, er overrasket over, hvor problemfrit det er gået.

»I lægekredse fik jeg at vide, at det er et sindssygt projekt, fordi vi ville drukne i e-mails. Men det holder ikke stik. Det har kun givet en smule mere arbejde, til gengæld får jeg en mere fleksibel dag, hvor jeg nogle gange kan komme tidligere hjem til mine børn og så måske sidde en times tid om aftenen og sende svar ud,« siger lægen.

Slipper for telefontid

Hun har mærket stor begejstring fra patienterne, der kan modtage prøvesvar i deres elektroniske post i stedet for at skulle kæmpe sig igennem til lægen i telefontiden om morgenen.

Otte ud af ti patienter, der har benyttet sig af tilbuddet, har været kvinder i aldersgruppen 20-39 år.

Det kommer ikke bag på Hanne Hjortkjær Petersen. »Det er den gruppe, der oftest tegner sig for et lægebesøg, så her går det samme mønster igen.«

Som udgangspunkt kan patienterne spørge om alt mellem himmel og jord, når blot det ikke er akut opstået sygdom. Hanne Hjortkjær Petersen vurderer, at patienterne er gode til selv at skelne mellem, hvornår de skal bestille tid, og hvornår en hurtig mail er tilstrækkelig.

»Ofte er det patienter, jeg kender, og som lige vil høre mig om et problem. Men hvis jeg føler, der er oplysninger, jeg mangler, beder jeg patienten om at uddybe,« siger Hanne Hjortkjær Petersen. Lægen kan ikke vurdere, om ordningen har givet tid til at tage sig af flere patienter.

»Vi har haft tilgang af patienter, og der er kommet endnu en læge, så det er svært at vurdere. I bund og grund handler det mere om, at patienter og læger kan kommunikere sammen, når det passer os bedre.«

Begejstret borgmester

Københavns sundheds- og omsorgsborgmester, Inger Marie Bruun- Vierø (R), sidder over for lægerne under de igangværende overenskomstforhandlinger. Hun ser meget gerne tilbuddet udbredt til de øvrige lægekonsultationer.

»Det er vigtigt, at borgerne møder en lægepraksis, der følger med udviklingen. Den arbejdende del af befolkningen kan vanskeligt nå at komme til lægen, og i telefontiden mellem klokken 8 og 9 er der ofte lang kø. Derfor er det her en rigtig god idé,« siger hun.

Usikre punkter

Yves Sales er med i gruppen af forhandlere for de Praktiserende Lægers Organisation (PLO). Også han er venligt stemt, men peger på en række usikre aspekter omkring honorarer, udgifter til udstyr og IT-sikkerhed.

Yves Sales vil også have klare linier for, hvordan en læge juridisk er stillet, hvis der opstår misforståelser eller lignende i en mail.

»Det her kan bruges til udveksling af korte præcise meddelelser, men den vigtigste kommunikationsform er samtalen, der foregår i lægens praksis,« siger Yves Sales.

Han oplever i forvejen en forringelse af det faglige beslutningsgrundlag, når kontakten til patienterne sker via telefonen.

»E-mail kan betyde flere fejl og misforståelser, så det skal absolut bruges med omtanke. Hvis det ender med, at patienterne skriver lange breve eller vedlægger filer, de har downloaded fra netttet, går det helt klart ud over tiden til patienterne i venteværelset,« siger Yves Sales.

Bliver parterne enige under overenskomstforhandlingerne, vil det i løbet af næste år blive muligt at gå til lægen med et enkelt klik på museknappen.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen