I skyggen af Grundtvig

Folkeskolen er under konstant udvikling. Selv Grundtvig havde næppe forestillet sig en hel dag med "ikke fagdelt undervisning". Men det er lige netop, hvad 5. v har på skemaet den dag, vi besøger klassen på Grundtvigskolen i Københavns Nordvest- kvarter.

Han står der som en saltstøtte i sin præstekjole. Med hænderne foldet på maven skuer han ud over aulaen, som om han holder øje med, at alt foregår i hans ånd. Men selv den store teolog og idemand bag den danske højskole tradition, N.F.S. Grundtvig, havde næppe fantasi til at forestille sig, hvordan folkeskolen anno 2002 har udviklet sig.

Udenfor er morgendisen så småt ved at tabe sit tag i Grundtvigskirken og de trøsteløse matgule boligblokke. Solen kæmper for at bryde ind gennem de materede plasticruder og ind i aulaen.

De første skygger fra Grundtvig tager form på det sort/hvidbølgede gulv.

Katja Krener tager de sidste trin op ad trapperne til 2. sal på Grundtvigskolen i Københavns Nordvestkvarter. Hun går mod klasselokale 29. Her venter eleverne i 5. v.

Dagen byder på fem timers IFU - Ikke Fagdelt Undervisning.

Katja kan selv bestemme, hvilken type undervisning eleverne skal igennem.

Kun ét ligger helt fast. Det er, at klassen skal øve dans i en times tid.

»Hamza, Otman, Sabah og Nicolai.«

»Hvor er Danny,« spørger Katja ud i klassen.

»Oh, oh,« siger en af eleverne med tydelig respekt i stemmen.

»Han kommer et kvarter for sent.«

Enten hører Katja ham ikke, eller også så lader hun som om. 15 af klassens 19 elever er mødt til tiden.

Katja ser op og begynder på en dundertale til fire af eleverne, fordi de ikke gad være med sidste gang, der var dans.

»Har I talt med jeres forældre?« spøger hun.

Hun kender godt svaret og fortæller, at hun selv har talt med forældrene. Katja har lavet den aftale, at de fire selvfølgelig skal være med til danseundervisningen.

»Er det så en aftale?« Katja ser rundt på de fire. Hun får ikke noget svar og siger så:

»Det regner jeg så med, er en aftale.«

5. v indgår i et projekt sammen med parallelklassen 5. u. De skal sammen med et par klasser fra Holbergskolen til danseopvisning på Nationalmuseet under Kulturnatten i oktober.

Skrivekrampe

Men danselærerne er ikke klar endnu. I stedet beder Katja eleverne hente deres retskrivningsbøger på hylden bagerst i lokalet. Efter noget brok er alle børn i gang med at øve deres egne bud på skråskrift. Nicolai forsøger dybt koncentreret at ramme bogens grå bølger, men han overmandes hurtigt af krampe i hånden.

»Ih altså, Katja, jeg får helt vildt ondt i hånden,« siger Nicolai, og flere af de andre børn istemmer.

Katja forklarer på bedste pædagogiske maner, hvordan de blot skal slappe af i håndledet. Hun går til den støvgrønne tavle, og med en perfekt skråskrift viser hun, hvordan bølgerne i a og o skal ligge.

»Nej, hvor smukt Katja, du skriver jo næsten som en professor,« storgriner Nicolai, mens han klapper tørt og betragter håndfladernes berøring med hinanden.

Endelig kommer Danny lidt betuttet ind af døren. På Katjas spørgsmål om, hvor i alverden han har været, svarer Danny, at da han alligevel ville komme for sent, mente hans mor, at han lige så godt kunne komme i frikvarteret.

»Nå ja, det kan jeg da godt se,« siger Katja noget forundret.

Cirkler, firkanter og sekskanter

Den første time er gået, og det er blevet tid til dans.

Gymnastiksalen er kold her til morgen. En lille sal med mørkt, hullet trægulv og ribber langs væggene. En stor springmadras er spændt fast på den ene endevæg. Den spæde morgensol bryder gennem vinduerne, der sidder helt oppe unde taget. Reb og redskaber hænger slidte ned fra loftet. Selv uden lugten af sure sokker sender salen tankerne tilbage til kaptajn Jespersens dage med redskabsgymnastik som mirakelkuren. Men i dag er det danseteatret Upper Cut, der står for instruktionen.

Mens den gamle gymnastiksal genlyder af etniske toner, danner eleverne de flotteste formationer. I starten lægger de virkelig engagement i danseformationerne - de danner vinkler, cirkler, firkanter og sekskanter - med deres eneste redskab, kroppen. Først i slutningen af lektionen begynder trætheden at irritere nogle af eleverne, fordi andre fylder for meget eller ikke gør tingene rigtigt. Dansen er forbi, og eleverne gør sig klar til et langt frikvarter. På Grundtvigskolen har de en halv times frikvarter fra kl. 9.30.

FCK styrer

I frikvarteret fortæller en af drengene frejdigt, at han er ny i klassen. Sidste år gik han også i 5. klasse. Men på Nyboder Skole. Da han skulle flytte til Grundtvigskolen, blev hans forældre rådet til, at han skulle tage endnu et år i femte. Og det gør ham egentlig ikke noget.

»Det er da lidt mærkeligt med en ny skole, men både lærere og elever er vældig søde,« siger han, inden han igen skifter over til en diskussion om, hvorvidt det er Brøndby eller FCK, der styrer. De fleste er enige om, at FC København styrer for vildt. Selv er han fra Makedonien, men den hvide landsholdstrøje afslører, at han mest er til italienernes nummer 7, Del Piero.

I mellemtiden har en af drengene rullet europakortet ned foran tavlen. Han peger på alle de lande, han kender, mens han siger navnene. På et tidspunkt peger han på Cypern, og i drenget naivitet bedømmer han middelhavsøen til at være Israel.

En pige farer op fra sin stol bagerst i lokalet. Hun løber op til drengen ved tavlen, og uden at det er henvendt til drengen, skriger hun, at hun ikke vil høre det navn. Inden drengen når at reagere, har hun rullet plastickortet op igen. Det viser sig, at hun har palæstinensiske rødder.

Knægten, der er pæredansk, tager ikke skridt til at bekymre sig synderligt om pigens udbrud. I stedet går han ind i diskussionen om fodbold, men denne gang går snakken højt om, hvorvidt Barcelona eller Real Madrid er de største.

Er Astrid Lindgren død?

Katja er tilbage fra pausen. Denne gang har eleverne fundet deres læsebøger frem. Dagens tekst er Bjarne Reuters "Busters verden". Læseiveren er stor, og på skift læser eleverne en passage op. Da spisefrikvarteret nærmer sig, må Katja standse for oplæsningen til stor skuffelse for et par af eleverne.

»Jeg fik altså heller ikke lov at læse op sidste gang,« siger Sai.

Katja undskylder manglen på tid. Katja spørger ud i klassen, om nogen kan huske andre af Bjarne Reuters bøger. Det kan de. Men en kommer til at nævne "Karlsson på taget". Katja fortæller, at det jo var Astrid Lindgrens værk. I en bisætning nævner hun, at den kendte svenske børnebogsforfatter døde sidste år.

Ingen bemærker noget odiøst i det, bortset fra Danny, der pludselig sætter sig op i stolen, som var han ramt af en ond drøm, og nærmest chokeret udbryder:

»Er Astrid Lindgren død?«

Inden nogen når at svare ham, synker han igen sammen over sin bog.

Det er blevet tid til frokost, og Katja stormer ned i skolegården. Hun har gårdvagttjansen i dag.

De fleste har egne madpakker med, mens andre benytter sig af skolens madbiks. Her serveres varm mad hver dag. Maden leveres fra et plejehjemskøkken, og det er en populær ordning.

Ni nationaliteter

Efter det store spisefrikvarter er tiden kommet til dagens sidste lektion - geografi.

Alle eleverne finder atlasklassesættet frem. Det er fra 1990. Sovjetunionen, DDR, Bundes Republik Deutschland med hovedstaden Bonn og et udelt Jugoslavien.

Enver skal se ekstra godt efter de små bogstaver, hvis han skal finde Makedonien. Men det lykkes, og stoltheden lyser ud af ham.

Katja har sat sig for at finde ud af, hvor mange nationaliteter der er i 5. v.

Én for én rækker eleverne op og kommer med bud på, hvilken slags nationalitet de er: Makedoner, thai, palæstinenser, marokkaner, serber og pakistaner. En af drengene kan ikke helt finde ud af, hvad han er. Hans far er fra Syrien, mens hans mor er fra Libanon.

»Jamen, så er du både syrer og libaneser,« siger Katja, og drengen smiler over at have fundet sin egen nationalitet.

Alle nationaliteter står nu på tavlen, og klassen har fundet ud af, at de er ni forskellige nationaliteter i 5. v.

Den sidste time er forbi, og Katja siger farvel til eleverne.

I aulaen står Grundtvig stadig urokkeligt. Han har ikke fortrukket en mine oven på dagens oplevelser.

lasse.schmidt@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen