Servicecentre danner forbillede

Ideen om, at borgerne i Københavns Kommune kun skal henvende sig ét sted, kommer til at danne forbillede for en ny servicelov.

For nylig åbnede det første servicecenter på Jarmers Plads i København, og tre mere er på vej i Vanløse, på Amager og på Østerbro.

Konceptet er simpelt. Borgerne skal slippe for bøvlet, besværet, cykel- og gåturene rundt i byen, når de skal have ordnet deres mellemværender - eller i kontakt - med kommunen for f.eks. at få skrevet deres barn op til en daginstitution eller få styr på deres skattepapirer.

Adgangen til kommunen skal være nem og overskuelig, så borgerne kun behøver at henvende sig et sted. Det koncept har politikerne på Christiansborg ifølge overborgmester Jens Kramer Mikkelsen (S) også fået øje på. I forlængelse af den nye strukturreform vil regeringen og Dansk Folkeparti fremsætte et forslag om en servicecenterlov, der i princippet betyder, at den københavnske model kopieres i kommuner landet over.

»Det er fantastisk positivt, at regeringen har ladet sig inspirere af Københavns Kommunes nye servicecentre. Vi har adskillige gange opfordret regeringen til at lade kommunerne være indgangen til også at få løst opgaver, der ligger i statsligt regi. Det ser nu heldigvis ud til at blive en realitet,« siger Jens Kramer Mikkelsen.

Han henviser til, at servicecentrene gør det muligt for borgerne at få ordnet fire ud af fem ting i forhold til kommunen og til de mange muligheder, centrene giver.

»Borgerne er fløjtende ligeglade med, om det er staten eller kommunen, der udsteder pas og kørekort. Bare tingene bliver ordnet, og der er let adgang til at få det gjort,« siger han.

asger.westh@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen