Miljøfolk efterlyser Oslo-nattog

Osende biler og brændstofslugende fly skal ikke være de eneste transportmidler til at komme rundt i Norden. Miljøorganisationen Noah vil have genindsat nattoget mellem Oslo og København.

Norden burde gå forrest på miljøområdet og skabe flere attraktive alternativer til forurenende bil- og flytransport. Det mener miljøorganisationen Noah Trafik, som vil rette henvendelse til de nordiske statsbaner om at genindsætte nattoget mellem København og Oslo.

Opfordringen kommer nu, fordi togselskabet Linx, som ejes af det svenske jernbaneselskab SJ og de norske statsbaner NSB, nedlægger driften ved udgangen af 2004. Dermed skal togruterne op til overvejelse igen.

»De dagruter, som Linx har haft mellem København og Oslo, har været stort set ubrugelige. Turen tager otte timer, så man skal faktisk afsætte en hel dag til rejsen. Derfor tager folk bilen eller flyet i stedet for,« siger repræsentant for Noah Trafik Ivan Lund Pedersen.

Få passagerer

Ivan Lund Pedersen mener, at de nordiske lande har et ansvar for at sende et signal om, at regionen satser på bæredygtig trafik.

»Det kan ikke være rigtigt, at vi ikke har en miljøvenlig transportmulighed mellem to af hovedstæderne i Skandinavien. De nordiske lande burde nu tage chancen for at vise, at de mener noget med al snakken om bæredygtighed. Det kunne de gøre ved at skabe nogle reelle alternativer til den forurenende transport,« siger han.

Nattoget mellem København og Oslo blev taget ud af drift for flere år siden, fordi der ikke var nok passagerer, der benyttede sig af strækningen.

Norske NSB har ingen planer om at fragte skandinaver med tog mellem landene om natten.

»Der var ikke økonomi i nattoget, dengang det var oppe at køre. Bare fordi Linx lukker ned, kommer der ikke flere passagerer på strækningen, og vi har ikke tænkt os at køre en underskudsforretning,« siger kommunikationsdirektør i NSB Audun Tjomsland, som fortæller, at de norske statsbaner vil fortsætte driften af tog til Göteborg. Men om svenske SJ giver passagererne mulighed for at skifte til København, ved han ikke.

Større mening i dag

Ivan Lund Pedersen mener dog, at det vil give langt større mening for rejsende mellem København og Oslo at bruge nattoget nu, end sidst strækningen var i brug.

»Nu hvor Øresundsbroen er kommet, er det blevet meget nemmere at rejse med tog. Folk gad ikke at vente ved færgen i Helsingør, men det problem eksisterer ikke mere. Så jeg tror, at langt flere ville benytte sig af nattoget i dag,« siger Ivan Lund Pedersen.

DSB har ingen kommentarer til sagen i øjeblikket.

jpk@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen