Ny vandbus lægger til kaj

Københavns nye vandbusser er ved at være klar til start. Mens stoppestederne ved havnekanten bygges færdige, øver besætningen sig på ruten.

»Brækposer vil der også blive sørget for, men jeg er sikker på, at de aldrig vil komme i brug.«

Forudsigelsen afleveres med et bredt grin af driftschef Gunnar Høi, der er ansvarlig for daglig drift af bus- og nu også bådselskabet Arrivas første vandrutebus i København.

Humøret er højt hos besætningen på den gule vandbus, da søens folk tager imod og inviterer på prøvesejlads i havnen.

Vejret viser sig fra sin smukkeste sommerside, da havnebussen lægger fra kaj ved Nordre Toldbod nær Kastellet.

Indtil båden skal sættes ind på den daglige rutefart i begyndelsen af august, skal besætningen øve sig i at besejle ruten, der får seks stoppesteder.

Det at sejle skibet og forstå søkortet over havnen er én ting. Men at lægge til ved stoppesteder er en helt anden ting.

»Vi lader den falde lidt af, så går det nok lidt bedre,« forklarer skibsfører Peter Armfelt, mens han er i gang med andet landingsforsøg ved stoppestedet "Holmen Syd".

Selv om han har sejlet i 40 år med alt fra Georg Stage, Skoleskibet Danmark, ØK, marinen og færger på Helsingør-Helsingborg overfarten, er det et nyt skib og specielt et nyt farvand.

»Strømforholdene kan være meget varierede herinde i havnen, og vinden betyder også noget,« medgiver den nye kaptajn, da han har fået lagt båden til og sænket forklappen, som passagerne skal benytte.

Kaptajn Peter Armfelt er en af de syv, der "slap gennem nåleøjet" og fik job blandt de 100 ansøgere.

En enkelt annoncering i fagbladet Søfart fik masser af søens erfarne folk til at søge mod roligere farvande. Her i blandt Bent Povlsen, der er en af de syv skibsassistenter, der skal være med til at betjene bådene i hold af to personer.

»Det bliver spændende. Masser af nye mennesker hver dag og så kan man følge med i den utrolige udvikling, der sker ved havnefronten næsten dag for dag,« forklarer Bent Povlsen, der som den øvrige besætning har krydset ækvator og sejlet det meste af sit arbejdsliv.

Når prøvesejladsen er forbi, er det også slut for Bent Povlsen med at møde på arbejde i stribet sømandstrøje. Til den tid vil han billettere og servicere kunderne på båden iført nydelig uniform og vejlede dem om alt med klippekort og takster samt busforbindelser videre fra "vandstoppestederne"

»Servicen bliver i top. Akkurat som sikkerheden og præcisionen bliver det på ruten,« forsikrer driftschef Gunnar Høi, der dog må indrømme, at nødrationerne i redningsflåderne er skåret ned fra fire uger til to uger.

Navnet på vandbussen kendes først, når den første båd er klar til afgang kl. 06 den 3. august.

Hele turen, der foreløbig har seks stoppesteder, varer omkring 20 minutter og kan gøres for et enkelt klip med et HT klippekort som på en normal tur i zone 1. Vælger man at købe en kontantbillet af Bent Povlsen og hans kollegaer, koster det 24 kroner.

I HT forventer projektleder Lene Jensby, at en halv million passagerer - typisk pendlere til og fra arbejde og turister - vil bruge ruten det første år.

Havnebussen, der er bygget i Sverige, har plads til 69 passagerer, barnevogne og kørestole samt fire cykler på fordækket.

De seks anløbsbroer, som er placeret ved Nordre Toldbod, Holmen, Holmen Syd, Nyhavn, Knippelsbro og Det Kongelige Bibliotek er designet af Knud Holscher Industriel Design og opført af azorbétræ og marineblåt metal. Endnu er det kun Holmen Syd, der er klar til brug, men alligevel lægge havnebussen til uden problemer ved Nordre Toldbod uden problemer.

»Vi håber, De har nydt rundfarten, og ønsker dem velkommen tilbage,« lyder det fra driftschefen, der fik ret i sit profeti om søsyge.

peter.kronsted@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen