Annonce
København

Fra bidsk satire til erotisk glød

Arbejdermuseet har erhvervet 6000 originaltegninger af Herluf Bidstrup - glødende kommunist og tro partisoldat, men anerkendt som én af de mest fremtrædende tegnere i det 20. århundrede.

H. C. Andersen, Karen Blixen, Martin Andersen Nexø - og tegneren Herluf Bidstrup.

Ingen andre danske kunstnere har opnået så stor popularitet, berømmelse og udbredelse i det gamle Østeuropa, Sovjetunionen og den øvrige socialistiske verden.

Herhjemme er Herluf Bidstrup langt fra så berømt som de andre tre.

»Men han er faktisk mere berømt i de gamle kommuniststater end i Danmark. Alle russere kender Bidstrup. Han er en del af deres børnelærdom,« siger Peter Ludvigsen, direktør på Arbejdermuseet i Rømersgade.

I sidste måned erhvervede museet den afdøde bladtegners efterladte værker - en samling på ca. 6000 originaltegninger, der dækker hovedparten af Bidstrups produktion fra ca. 1930 indtil hans død i 1988.

Og i går åbnede en udstilling med et lille udpluk af samlingen - "Herluf Bidstrup - satiriske tegninger". Den fokuserer på dét, Herluf Bidstrup især var kendt for: de krasse, dagsaktuelle og satirisk-politiske tegninger.

Loyal kommunist

Herluf Bidstrup startede som ung bladtegner på Berlingske Tidende. I 1936 blev han tilknyttet Socialdemokraten, hvor han var frem til befrielsen - til trods for alvorlige konflikter med bladledelsen, idet han allerede i 1936 fik forbud mod at karikere Hitler og senere også andre nazistiske topfolk.

Efter krigen blev Bidstrup ansat på det kommunistiske dagblad Land og Folk, hvor han var helt frem til sin død i 1988. Alle tegningerne på den lille udstilling er fra årene på Land og Folk.

Museet har valgt at fokusere på tre årstal: 1949 (Danmarks medlemskab af Nato), 1956 (Sovjets invasion af Ungarn) og 1972 (medlemsskabet af EF), og stort set alle tegningerne er gennemsyret af Bidstrups ubrydelige loyalitet mod kommunistpartiet og Sovjet. Hans faste persongalleri udgøres af blandt andre den stygge kapitalist med cigar og tyrenakke, dekadente borgertyper, fede overklassekællinger med kartoffelfjæs og prangende juveler - og selvfølgelig den stolte, ærlige og bredskuldrede unge arbejder i kasket og overalls.

Selv om en del af tegningerne er fra 1956, kommenteres Sovjets invasion i Ungarn ikke med en eneste streg - bortset fra helt indirekte i en enkelt tegning, hvor Bidstrup gør grin med en episode

fra Kolding. Her refererede to lokale journalister en amerikansk jazzpianists horrible øjenvidneskildringer fra opstanden i Budapest. Et journalistisk scoop - lige indtil det blev afsløret, at jazzmusikeren var en pæredansk chauffør fra Køge, der aldrig havde sat sine ben i Ungarn...

Herluf Bidstrup lægger en anden vinkel på Ungarn-krisen. Han ironiserer bl.a. over briternes hykleri, når de støtter opstanden i Budapest - samtidig med at de selv agerer overmagt både på Cypern og i Irland.

Vidtfavnende talent

Men udstillingen er kun en appetitvækker, der viser en enkelt side af Herluf Bidstrups store talent, understreger museumsinspektør Hanne Abildgaard, der netop har skimmet alle de ca. 6000 tegninger igennem.

»Det er slående, hvor utroligt vidtfavnende, han var. Samlingen har afsløret nye sider af ham, som jeg ikke kendte. Han spændte over en lang række genrer, og den politiske satire er i virkeligheden kun en mindre del af hans produktion,« siger Hanne Abildgaard.

Herluf Bidstrup var bl.a. en af de fineste og mest fremtrædende erotiske tegnere i 40'erne, og hans illustrationer til "Decameron" er både søde, varme, sanselige og saftige - uden på nogen måde at blive pornografiske.

Bidstup interesserede sig også for hverdagslivets små episoder og tidernes skiftende skikke og moder. Han kunne lide at dyrke idyllen og tegnede milde, blide serier af glade folk og børn.

Og så rejste han utroligt meget, ikke mindst i de kommunistiske lande. Gennem årene har han høstet en regn af hædersbevisninger og ordner fra USSR, DDR og Bulgarien.

»Når han rejste, var det især dagliglivet i det fremmede, han skildrede. Og de tegninger var helt uden brod. Langt mere umiddelbare og friske end den skarpe, politiske streg, man normalt forbinder ham med,« siger Hanne Abildgaard.

»Herluf Bidstrup var en stor naturbegavelse som tegner. Han kunne tegne stort set alt og havde en meget varieret og flot streg. Han rystede ikke meget på hånden. Det står altid meget stramt og rent i stregen - det er et af hans kendetegn,« siger Hanne Abildgaard.

Nu skal hun for alvor til at grave sig ned i den store samling, og inden for et par år vil Arbejdermuseet vise en stor særudstilling, der kommer hele vejen rundt om Herluf Bidstrups liv og virke.

Appetitvækkeren, "Herluf Bidstrup - satiriske tegninger" - vises til 1. oktober. Museet er åbent dagligt fra 10-16.

eva.plesner@jp.dk

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
»Med risiko for at lyde som en sur gammel mand...«
Efter sammenlagt 27 år som teaterchef skulle Morten Grunwald ikke risikere "en kold tyrker", da han for godt et halvt år siden forlod Østre Gasværk Teater. Derfor oprettede han firmaet "Grunwald og Datter". Nu stortrives han med foden under eget bord - og ikke mindst med friheden til at uddele drøje hug til tidens teater og den anmelderroste danske tv-dramatik.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Indland
Annonce
Annonce
Djævlens bro fører til fransk Catalonien
Det rødgule catalonske flag vajer både på Pyrenæernes nord- og sydside. Men mens de fleste har hørt om det spanske Catalonien, er det franske Catalonien mindre kendt. 
Se flere
Bolig
Guide til fremtidens hygge-begreb: Med ikigai kan du give dit liv personlighed
Ikigai er en japansk livsvisdom, der handler om at søge mening med livet. Begrebet har eksisteret siden oldtiden, men er i dag ved at overgå hygge-begrebet. Her er nogle gode råd til, hvordan du selv kan bruge ikigai i indretningen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her