Parkeringsordning gav telefonstorm

Hos bilisterne var der forvirring, og på Københavns Kommunes P-kontor var der indkaldt ekstra mandskab for at hjælpe bilister til at forstå den ny ordning.

Telefonerne var rødglødende hos parkeringskontoret, da den nye og omstridte betalingsordning for parkering blev til virkelighed i de københavnske brokvarterer.

Og hos de berørte erhvervsdrivende og beboere med en eller flere privat eller firmabiler var der en del hovedrysten over, hvordan ordningen skal fungere; men derimod ingen slinger, når det kom til at bedømme ordningen som en ekstra skat.

»Urimeligt,« lød det fra Østerbro-borgeren Lars Dam-Johansen, inden han låste sig ind i sin bil for at køre til arbejdspladsen i Hørsholm.

Samme melding kom fra indehaveren af blomsterbutikken "Engle- Blomst" længere oppe ad gaden. Ligesom hendes fagfælle på Nørrebro indehaveren af en delikatesse butik Kaya Er slog ud med armene over ordningen, som efter hans mening kun er lavet for at genere de små handlende.

Og fælles for de tre var, at de for længst havde opgivet at komme igennem til Københavns Kommune for at få råd og dåd på årets første P-dag.

Det kunne også være en håbløs opgave at komme igennem på det særlige Hotline nummer 70 15 17 70, selv om alt disponibelt mandskab og lidt til var indkaldt for at hjælpe fortabte bilister igennem skilteskoven.

»Det har været fantastisk voldsomt,« lød meldingen fra vicekontorchef Bjarne Holm om den storm, der var på telefonerne i kontoret på Njalsgade.

Og de særligt ihærdige gav ikke op - godt 350 mødte selv op - for at få klar besked eller købe en af de licenser, som Københavns Kommune udsteder til bilister, der skal holde længere end to timer og ikke vil nøjes med et dagskort til 50 kroner.

Også de berømte grønne P-assistenter havde en travl dag, kunne P-inspektør i kommunens Vej & Park afdeling Flemming Bjerrum fortælle. Ikke med at uddele afgifter - i daglig tale kaldet bøder - men med at vejlede bilister og svare på spørgsmål.

Bøderne på 480 kroner falder først for alvor om en uges tid, når bilisterne formodes at have læst og forstået teksten ordentligt.

peter.kronsted@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen