Brotaksterne er den største barriere

Byggeriet af Øresundsbroen er i sig selv et glimrende eksempel på en vellykket integration af det danske og svenske arbejdsmarked: Den er blevet færdig til tiden, budgetterne er holdt, der har været et ualmindeligt lavt antal arbejdsulykker, og danskerne og svenskerne har formået at supplere hinanden fremfor at lade sig forstyrre af sproglige og kulturelle forskelle.

Og sådan skal det være, hvis man skal udnytte det store beskæftigelsespotentiale i en samlet Øresundsregion, der åbenbares, når broen åbnes den 1. juli, siger professor Christian Wichmann Matthiessen fra Geografisk Institut på Københavns Universitet.

Han har stor tiltro til, at broen vil styrke beskæftigelsen på begge sider af Øresund.

Potentialet er altså til stede. Men vejen til en vellykket integration af arbejdsmarkedet i Øresundsregionen er også brolagt med en række forhindringer. Brotaksterne bliver af mange betragtet som den værste.

Med de nuværende politisk fastsætte priser vil det koste en pendler omkring 4.000 kroner om måneden at krydse broen i egen bil. Hvis prisen ikke sænkes betydeligt, vil det afholde mange fra at tage turen og gå ud over mobiliteten, frygter blandt andet Det Danske Handelskammer og Ledernes Hovedorganisation. Christian Wichmann Matthiessen er enig.

»Skal muligheden for et fælles arbejdsmarked udnyttes maksimalt, skal turen over broen være helt gratis for biler og koste 12 kroner med toget - hvilket svarer til et enkelt klip på et klippekort, som det koster alle andre steder i regionen,« siger han.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Del artiklen