Trafikfælder

BILISTER er jaget vildt. Snart er det fotofælder, der skal afsløre, om de kører for stærkt, snart er det spiritusballoner, som skal blæses i, eller forslag om klippekort-modeller til bilister, der overtræder færdselsloven.

Seneste straffesanktion hedder huller i vejen. Og til de mange bilister og cyklister, der hver dag bumper og skrumpler af sted over hullede belægninger på de københavnske gader og derfor tænker, at det da vist umuligt kan være nogen ny idé med defekte veje, skal det siges, at det er det nu alligevel.

På Sønder Boulevard har man besluttet som et forsøg, at dér skal bilerne ikke kunne køre det næste års tid. Spærre vejen helt af, kan man ikke, for busserne skal fortsat kunne komme frem. Derfor laver man huller i vejen. Nærmest en slags aflang grav, som kun busserne er brede nok til at passere, mens bilisterne styrter ned, hvis de forsøger at forcere hullet.

Ideen har imidlertid vakt kritik fra en række politikere, der mener, at skiltningen i forbindelse med omlægningen af trafikken ikke har været god nok. De godt 20 uheld, hvor bilister er havnet i hullet siden 1. april, hvor omlægningen trådte i kraft, viser, at der måske er noget om snakken.

Hvem der har skylden, strides politikere og trafikale embedsmænd så om i disse uger. Imens er busserne nu også begyndt at falde i hullerne.

I sidste uge skete det for to Linje 10 med få timers mellemrum. Busselskabet forklarer de lettere pinlige uheld med, at hullerne ikke er tilstrækkeligt afmærkede. Men kunne man ikke have forudset disse problemer? Jo, det kunne man godt, for blandt andet på Frederiksberg har man haft hullerne i lang tid, og dér viser erfaringerne, at først da der kom en meget markant skiltning omkring hullerne, faldt antallet af biluheld markant.

Derfor må det næste logiske skridt vist være, at politikerne sammen med færdselskyndige får etableret den nødvendige skiltning på Sønder Boulevard.

Og da denne nye form for trafik-spærring må høre til noget nær det billigste på området i forhold til de mange forskellige forsøg med bus-bomme og dyre automatiske systemer, man tidligere har prøvet af, er det mindste man kunne forlange vel, at der blev brugt lidt penge på ordentlig skiltning.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen