Havnens fremtid på spil

Der står milliarder på spil, når trafikminister Jacob Buksti og overborgmester Jens Kramer Mikkelsen (S) forsøger at finde et kompromis i striden om Københavns Havn.

Trafikminister Jacob Buksti (S) og fungerende formand for Københavns Havn, overborgmester Jens Kramer Mikkelsen (S), forhandler i øjeblikket om en løsning på den hårde strid mellem de to parter om havnens fremtid. På spil står havnens fremtid - og milliarder af kroner.

»Jeg kan godt bekræfte, at vi forhandler, men jeg kan ikke på nuværende tidspunkt oplyse om detaljerne i forhandlingerne,« siger trafikminister Jacob Buksti.

Flertal for statseje

Baggrunden er, at Bukstis forgænger Sonja Mikkelsen (S) samlede et flertal i Folketinget for at statsliggøre Københavns Havn. Det betyder en samlet indtægt for staten på 1,75 milliarder kroner. Som svar har Københavns Havn stævnet staten, og en retssag er under forberedelse i Østre Landsret. Havnen mener ikke, at staten har ret til at overtage havnen, fordi det i dag er en selv-ejende institution. Omvendt er påstanden fra staten - og det vil sige Justitsministeriets jurister - at er havnen naturligt en del af statens ejendom.

Hverken overborgmester Jens Kramer Mikkelsen eller direktøren for havnen Henning Hummelmose ønskede i går at kommentere de intense forhandlinger. Men efter JP Københavns oplysninger er formålet med forhandlingerne ikke i første omgang at annullere den kommende retssag. Det ville blive opfattet som et forsøg på at undgå den afklaring af havnens ejerforhold, som et bredt flertal i Folketinget har ønsket. Formålet er nærmere at spænde et økonomisk sikkerhedsnet ud under havnen, som skal sikre, at havnen kan bidrage til byudviklingen uanset udfaldet af retssagen. Ideen er, at alene truslen om en statsliggørelse og deraf følgende frasalg af byggegrunde, hæmmer havnen og vil gøre det i de år, retssagen står på. Det gælder for eksempel i forhold til samarbejdet med Malmø havn. På den måde vil havnen miste sin værdi og position - til skade for både havnen selv og staten. Derfor er en af mulighederne at samle penge i en fond, som skal træde til, hvis havnen taber.

Sikkerhed

Dermed har havnens samarbejdspartnere sikkerhed for en fortsat stærk havn - uanset udfaldet af retssagen. Trafikministerens interesse i en sådan aftale er at sørge for, at det ikke bliver en udmarvet og trængt havn, staten eventuelt skal overtage. Desuden er de borgerlige partier imod den hårde linje overfor Københavns havn og har lagt et pres på ministeren for at finde en forhandlingsløsning.

Ifølge JP Københavns oplysninger er forhandlingsklimaet mellem Kramer og Buksti er langt bedre, end det var tilfældet mellem Kramer og Sonja Mikkelsen. Det skyldes ikke mindst, at Sonja Mikkelsen er valgt i Århus - Buksti i København. Der hersker uenighed om, hvad havnen reelt er værd. Staten siger fire milliarder kroner, havnen selv godt to milliarder kroner. Forskellen på beløbene har grund i en forskellig vurdering af, hvad de attraktive tomme grunde i sydhavnen, Islands Brygge og Nordhavnen, er værd.

niels.ditlev@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen