Fire borgmestre vil udbygge Køge Bugt Motorvejen

Når Øresundsbroen åbner, og Ørestad udbygges, bliver der store trafikproblemer i København Syd. Det mener områdets borgmestre, som fremlægger flere forslag til løsning af bilisternes trængsler og blæser til kamp mod "den jyske trafikmafia".

Som var det på bestilling, gik trafikken på Køge Bugt Motorvejen et øjeblik næsten i stå, da en bus med pressefolk i går morges fik fremvist trafikproblemer i København syd.

Værterne i dobbeltdækkerbussen var borgmestrene René Milo (V) fra Greve, Mogens Baltzer (V) Solrød, Willi Eliasen (S) Køge og Poul Arne Nielsen (V) fra Vallø Kommune.

De fire borgmestre fremviste dokumentation for påstanden om, at trafikken er særdeles tæt på Danmarks mest befærdede motorvej og ofte kan føre til forsinkelser for trafikanterne.

Borgmestrene frygter, at den nye vejforbindelse til Sverige og den konstaterede store stigning i trafikudviklingen på Køge Bugt Motorvejen, vil få trafikken til at bryde sammen.

»Nu åbner broen om få uger, og der foreligger ingen planer for en udvidelse af infrastrukturen i den forbindelse. Så vi frygter, at trafikken kan bryde sammen syd for København,« siger borgmester René Milo fra Greve Kommune.

Problemer på vej

De seneste tal fra Vejdirektoratet viser, at antallet af biler er vokset fra 84.900 i 1998 til foreløbigt 89.400 biler på Køge Bugt Motorvejen. Den samme tendens ses på de øvrige statsveje til- og rundt om hovedstaden.

I Vejdirektoratet bekræfter trafik- og transportchef Knud Erik Andersen, at der må forudses væsentlige problemer med kapaciteten på vejene, hvis integration af Sydsverige og Østdanmark lykkes, og der samtidig sker en udbygning af Ørestad.

De har en plan

På baggrund af den forventede udvikling præsenterer de fire borgmestre i København Syd samarbejdet nu deres bud på, hvad der kan gøres for at undgå lange bilkøer.

  • Udvidelse af Køge Bugt Motorvejen ved Hundige og mod syd til 2x4 spor
  • Etablering af et elektronisk trafikinformationssystem på Køge Bugt Motorvejen
  • Udbygning af den sidste del af Tværvej fra Høje Taastrup til Tune Landevej
  • "Parker og Kør -anlæg" dels ved Køge Station og ved en ny Ølsemagle Station
  • Hurtige pendlertog fra Køge til København.
  • Gode omstigningsmuligheder ved Ny Ellebjerg Station i forbindelse med udbygning af S-togslinjen fra Hellerup til Sjælør- den såkaldte Ringbane.




»Vi er dybt skuffede over, at politikere på Christiansborg ikke på nogen måde har i sinde at opprioritere trafikprojekter syd for København. Investeringer i hovedstadsområdet gavner hele landet, men det ser ud til, at lokal jysk trafikpatriotisme bestemmer,« mener René Milo.

Nej til studehandler

Men hos trafikminister Jacob Buksti (S) er der ikke umiddelbart forståelse for kritikken:

»Jeg er da enig i, at det haster, og det er et af de mere åbenlyse problemer. Men alle peger på netop deres område, som det værst ramte. For at komme ud over den diskussion analyserer vi hele hovedstadsområdets problematik og behov. Herefter laver vi en prioritering, « siger Jacob Buksti.

»Alle kan se, at der er problemer på de københavnske motorveje. Men vi skal se det i sammenhæng - ellers bliver det netop et spørgsmål om at lave politiske studehandler,« siger Jacob Buksti, der ikke ønsker at være mere konkret om hvilke veje, der eventuelt skal udvides, før analysen fra det såkaldte Nielsen-udvalg er klar til sommer.

peter.kronsted@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen