Kirke giver plads til reklame

Sankt Andreas Kirke har indtil nu tjent omkring 10.000 kroner på at gøre det stillads, der står ved kirken, til en reklamesøjle. Pengene går til et godt formål.

Sankt Andreas Kirke i Gothersgade har fundet en ekstra måde at tjene penge på. Det stillads, som i forbindelse med en omfattende renovering af facade og tegltag dækker kirkens facade, bliver brugt til store reklamebannere.

I øjeblikket hænger der en reklame for stormagasinet Illum. Forinden hang der reklamer for Armani og TNT, og sammenlagt indtil nu har menighedsrådet tjent lige omkring 10.000 kroner på aftalen, som er indgået med City Reklame. Pengene ryger dog ikke i menighedsrådets egen kasse, men straks videre til Folkekirkens Nødhjælp.

»Vi har diskuteret sagen grundigt i rådet, og så længe der ikke er tale om afklædte kvinder og mænd, mener vi, at det er en god idé, ikke mindst fordi vi får mulighed for at give nogle penge videre til humanitære formål,« siger menighedsrådsformand Marianne Møller.

Indehaver af City Reklame, Pia Petersen, har tidligere forsøgt at få stilladser ved den engelske og svenske kirke afsat til reklamebannere. Det lykkedes ikke, fordi kirkernes placeringer ikke var tilstrækkeligt attraktive for annoncørerne. Menighedsrådet for Marmorkirken afviste til gengæld at få opsat en reklamebanner.

»Men med Sankt Andreas Kirke viste der sig en mulighed. Og kirken ligger meget synligt for den målgruppe, som Illum ville have fat i, unge bymennesker og folk i bil, der skal ind og handle i byen,« siger Pia Petersen.

Københavns kultur- og fritidsborgmester Hans Thustrup Hansen (K) lagde for nylig ikke skjul på sin modstand mod store reklamebannere direkte på husfacaderne på Kgs. Nytorv. Men kirker, stilladser og reklamer hænger godt sammen, synes han.

»Det er helt i orden, specielt når pengene går til et godt formål. Samtidig får man dækket et grimt stillads til med et flot motiv. Så det er faktisk en smuk tanke,« siger Thustrup Hansen.

Han kan notere, at kommunen også får lidt ud af anstrengelserne. City Reklame skal nemlig betale kommunen i forhold til, hvor stor reklamen på stilladset er, og i dette tilfælde må City Reklame af med 4200 kroner pr. måned til Københavns Vej & Park, som administrerer ordningen.

peter.schollert@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen