Folkeligt pres skal sikre et dansk Tivoli

En ny forening til bevarelse af Tivoli på danske hænder vil med klistermærker, annoncer og elektroniske banner-reklamer kæmpe for, at Københavns kendte forlystelsespark ikke bliver opkøbt af en udenlandsk koncern.

En moderne udgave af den folkelige fællesfølelse, der i 1970'erne voksede op fra græsrødderne og blev til et "Nej tak til atomkraft" skal nu blive til et "Ja tak til Tivoli på danske hænder".

Folkene bag foreningen "Bevar Tivoli Dansk" vil appellere til danskernes følelser og få dem til at støtte en aktion, der gerne skal ende med, at forlystelsesparkens nuværende hovedaktionær, Carlsberg, sikrer sig en dansk køber i den nærmeste fremtid.

»Vi vil starte en non-profit græsrodsbevægelse, der skal lægge pres på beslutningstagerne i Carlsberg, så de ikke sælger Tivoli til Budweiser i USA eller et andet udenlandsk firma,« siger en af foreningens tre initiativtagere, Karsten Koed.

»Det gælder om at puste en folkelig bølge i gang som på et fodboldstadion. Carlsbergs ledelse skal tvinges til kun at overveje danske købere, når Tivoli skal sælges,« siger han.

Klistermærker med foreningens logo er på vej i trykken, og kommende annoncer i dagblade samt elektroniske bannere på bl.a. Jubii's hjemmeside skal gøre danskere opmærksomme på foreningens hensigt. Prisen for at blive meldt ind i foreningen bliver 49 kroner, hvilket svarer til en indgangsbillet i Tivoli, og alle pengene går til yderligere reklamer, kampagner og klistermærker.

»At sætte Tivoli på udenlandske hænder svarer til, at en familie sælger sin eneste sølv-lysestage, der i flere generationer har prydet kaminen hjemme i stuen,« siger Karsten Koed.

»Der er bare nogen ting, som vi ikke må pille ved. Det danske samfund skal fortsat have lov til at have noget, som vi alle føler er vores. De nuværende ejere har en social og etisk forpligtelse til at sikre, at underskriften på købsaftalen bliver dansk,« mener Karsten Koed.

Hos Carlsberg finder man det positivt, at der er interesse for et fortsat danskejet Tivoli.

»Det er ikke et krav fra vores side. Men hvis de økonomiske vilkår er til stede sammen med en seriøs indstilling til at videreudvikle Tivoli, vægter et dansk købstilbud tungt,« siger Carlsbergs informationschef, Margrethe Skov.

Interesserede, der foretrækker Alex Brask Thomsen eller andre danske købere frem for Michael Jackson og Microsoft, kan bestille et indbetalingskort fra Bevar Tivoli Dansk på telefon 70 10 30 70.

mikael.baden@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen