Vandbus alternativ

»Ulemperne er større end fordelene, når det gælder havnetunnelen.«

Disse ord kommer fra overborgmester Jens Kramer Mikkelsen i Østerbro Avis 12. januar. Overborgmesteren giver dermed ret til lokale beboere, miljøforkæmpere og venstrefløjen - for det er, hvad vi har sagt i masser af år.

Overborgmesteren erklærer, at han er »meget skeptisk« over for havnetunnelprojektet. Københavns kommune vil ikke betale for havnetunnelen - og selv om man så fik 3,5 mia. til trafikinvesteringer, vil Kramer hellere »bruge dem på en anden måde«.

Nu må den omfattende kritik af havnetunnel-projektet føre til, at regering og kommune tager projektet af bordet én gang for alle - og derefter sætte gang i en anden måde at løse Københavns trafikproblemer på.

Terminal for vandbusser

»Man kan få megen kollektiv trafik for de penge, en havnetunnel vil koste,« siger Kramer. Det er helt rigtigt. Bydelsrådet på Indre Østerbro har peget på, at vandbusser vil løse mange af de transportbehov, københavnerne har »fra Amager til Sjælland«.

For en lille brøkdel af havnetunnelens omkostninger vil man kunne ombygge Nordhavn Station, så den også bliver til terminal for vandbusser, og derfra vil man så kunne sejle til Holmen, Det kongelige Bibliotek, Islands Brygge og Sydhavnen.

Efter hvad det forlyder, vil der faktisk starte en vandbuslinje til sommer. Hurra for det, selv om den er et år forsinket i forhold til det trafikforlig, Enhedslisten indgik med regeringen i 1998. Men denne vandbuslinje er alt for kort til at løse nogen reelle trafikproblemer og ikke forbundet med den øvrige kollektive trafik. Lad os derfor få gang i en "stor vision" om vandbusser, som vil være et godt alternativ for tusinder af mennesker.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen