Fra krigsflygtning til cafeejer

Historien om Samir er historien om en indvandrer, der lærte de danske vaner samtidig med, at han holdt fast i sig selv. Han stod for at skulle i gang med sit voksne liv, da krigen i hans hjemland optrappedes, så han flygtede til Danmark, hvilket han aldrig har fortrudt.

»Jeg kunne mærke i min krop, at jeg ville elske mit nye liv. Jeg havde levet i angst, og alt hvad jeg stødte på her var nyt - positivt nyt.«

Samir var, før krigen begyndte, blevet optaget på ingeniørstudiet på et universitet i Texas, USA. Planen var, at han skulle over til sin bror, men konflikten mellem USA og Libanon gik i hårdknude, så han kunne ikke få visum. I stedet flygtede Samir til København, fordi han havde hørt gode ting om Skandinavien, der heldigvis holdt stik.

»Jeg er altid blevet behandlet pænt. Jeg har aldrig oplevet nogen situation, hvor jeg er blevet sur på systemet, men jeg er også den type menneske, der drejer alting positivt.«

Samir kunne engelsk, da han kom hertil, og han begyndte danskundervisning, da han havde været her et halvt år. Efter to år kunne han sproget så godt, at han meldte sig på EFG.

»Jeg var også på højskole. Det hjalp mig meget at være tæt på danskere i seks måneder, 24 timer i døgnet. Jeg har været i gang, siden jeg kom til Danmark, for det er vigtigt at få sproget og mentaliteten på plads. Man er nødt til at lære, hvordan den danske tankegang er for at kunne fungere i samfundet.«

Fremgang på en mio.

Samir fik arbejde som opvasker på en café i Scala, mens han stadig læste, og da han var færdig, stod et fuldtidsjob og ventede på ham. Han blev forfremmet til tjener og derefter til caféinspektør, inden han til sidst blev bestyrer med 21 medarbejdere under sig.

»Det første og vigtigste, jeg gjorde, var at skabe god kemi mellem medarbejderne og et alletiders arbejdsmiljø. Når arbejdsmiljøet er godt, er medarbejderne glade, og det smitter af på kunderne, så de kommer igen.«

Caféen havde en fremgang på en mio. kr. i forhold til forventningerne, det første år Samir var bestyrer, og det gav ham mod på at åbne sin egen café. Han ledte efter et lokale i to år, inden han fandt det på Valby Langgade, som Café Sommerfugl ligger i. Gaden er blevet moderniseret de senere år, og der ligger fem-seks andre spisesteder indenfor fem minutters gang fra Sommerfuglen, men det var Samir ikke nervøs for. Tværtimod.

»Når der er et cafémiljø i en gade, kommer der flere mennesker. Og mit koncept er et helt andet, end de andres. Jeg konkurrerer ikke på priserne og går ikke på kompromis med kvaliteten. Jeg har lært, at detaljer er vigtige. Og service. Og maden. Du skal bygge på kvalitet; det holder i længden. Vi serverer kun friske hjemmelavede ting, ikke færdigretter, præsenteret som hjemmelavet.«

Da Samir fandt lokalerne på Valby Langgade nr. 81, lå der en kinesisk restaurant. Indehaveren ville gerne sælge, og så gik Samir i gang med at smide bl.a. de spraglede gardiner og gulvtæpper ud.

»Jeg kasserede syv tons, så de kender mig udmærket på Valby Losseplads. Jeg elsker det her lokale. Selve bygningen er ca. 100 år gammel, det synes jeg, er fascinerende.«

Lokalet er i to niveauer, og Samir indrettede caféen nede og en afdeling med hvide duge oppe. Det er dog det samme, han serverer på begge niveauer, det er mere gæsternes humør, der bestemmer, hvor de sidder.

Tager stadig opvasken

Da Samir havde besluttet sig for at åbne caféen, tog han igangsætterkurser gennem AOF, og han er taknemlig over det, hans lærer lærte ham: at netværk er nøgleordet.

»Han sagde, at hvis ikke man har et netværk, kan det være lige meget. Der skal kunder i butikken, og de skulle gerne komme igen. Den bedste markedsføring er mund-til-mund-metoden.«

Denne tirsdag eftermiddag er her halvt fuldt, og på de to måneder, caféen har eksisteret, er det gået så godt, at Samir snart åbner en delikatesse og take away i forlængelse af cafeen, der i dag har fem ansatte og en afløser. Samir varetager selv alle funktioner i caféen sammen med resten af personalet. Han vasker trapper, tager opvasken, laver mad og står i baren. Til marts kommer der musik i caféen, og i aften laver Samir et Valentines-arrangement, hvor han pynter op med hjerter og lægger op til, at det mandlige publikum skal kurtisere det kvindelige. Men lige nu skal han til møde.

»Man får 12 timers rådgivning, inden man starter virksomhed og seks timers rådgivning, når man er i gang,« siger Samir begejstret og går ned for at forberede papirarbejdet.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen