FDB lukker butik på hjemmefront

SuperBrugsen i Albertslundcentret er lukket. FDB-medlemmer er skuffede.

FDB's medlemsbagland er vrede og skuffede over, at FDB har lukket sin SuperBrugsen i Albertslundscentret.

»Det er uforståeligt, at FDB kan finde på at lukke den forretning, der burde være flagskibet, fordi den med sin placering i Albertslundcentret ligger klos op af hovedsædet. Og det bliver ikke mindre uforståeligt af, at scenen nu er overladt til Dansk Supermarkeds Føtex og en Prima,« lyder kritikken fra Lis Vestergaard.

Hun er nu forhenværende formand for SuperBrugsen i Albertslundcentret, og både vred og forundret over, hvordan det har kunnet komme så vidt, at en dagligvareforretning med 3800 medlemmer og med en omsætning på over 40 mio. kr. kan blive lukket.

Ny butik på Fisketorvet

Skuffelsen bliver ikke mindre af, at FDB forleden meldte ud, at den med bl.a. en stor Kvickly på Fisketorvet vil satse mere på hovedstadsområdet.

»Da ledelsen traf beslutningen om, at vi skulle lukke, blev den ikke alene underkendt i den lokale bestyrelse. Hele kredsbestyrelsen og et flertal i regionsbestyrelsen afviste også en lukning. Alligevel valgte FDB's bestyrelse at se bort fra den demokratiske proces og følge indstillingen fra SuperBrugsens ledelse,« konstaterer Lis Vestergaard, der stadig er medlem af kredsbestyrelsen.

Hun erkender, at SuperBrugsen i Albertslundcentret på trods af en pæn omsætning i flere år har kæmpet med et underskud. Men hun påpeger, at de økonomiske problemer blev arvet fra den Kvickly, som i sin tid blev lukket.

»Vi har hvert år måtte lægge tæt ved en mio. kr. på grund af Kvicklys problemer. Samtidig må vi konstatere, at FDB på trods af store løfter, senest i sommer, aldrig har villet modernisere forretningen. Så den lignede til sidst et polsk supermarked under kommunisttiden med nedslidt inventar og til sidst også et meget begrænset vareudvalg, hvilket chokerede kunderne - og så kan man jo ikke drive den bedst mulige forretning i konkurrence med den meget flotte Føtex,« siger Lis Vestergaard, der nu også er blevet kunde i Dansk Supermarked-butikken.

»Selv om jeg ville foretrække varerne i SuperBrugsen, kører jeg ikke en kilometer på cykel for at handle i de nærmeste FDB-forretninger. Og jeg ved, at mange nuværende og tidligere FDB-ansatte og de 3800 medlemmer har det på samme måde,« siger Lis Vestergaard.

Utilfredsstillende økonomi

Informationsdirektør i FDB, Poul Dines, erkender, at »det er ekseptionelt«, at en SuperBrugsen bliver lukket.

»Vi har vurderet, at det var umuligt at opnå et tilfredsstillende økonomisk resultat. Og når der træffes en sådan beslutning, sker det også, fordi der hele tiden er et pres på FDB for at få et stadig bedre resultat,« siger Poul Dines.

SuperBrugsens kædedirektør, Nick Bigler, påpeger, at først centrets Kvickly og siden SuperBrugsen har haft underskud ni ud af de seneste ti år. Der har været tale om millionunderskud, mens det enlige overskud kun var på omkring 25.000 kroner.

»Selv om det aldrig er sjovt at lukke en forretning, er vi (SuperBrugsens ledelse, red.) sat i verden for at drive kæden bedst muligt økonomisk - og jeg har heller ikke med et moderniseringsprojekt kunnet se, at SuperBrugsen ville kunne give overskud. Og så kan det ikke spille ind, at der ligger en Føtex eller andre dagligvareforretninger,« siger Nick Bigler.

Ifølge Nick Bigler er der ikke konkrete planer om yderligere SuperBrugsen-lukninger i hovedstadsområdet. Til gengæld lukkes SuperBrugsen i Stubbekøbing den 15. februar.

peter.schollert@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Del artiklen