Fornyelse på Sydhavns Plads

Der var mange forslag til, hvordan Sydhavns Plads i København kan blive smukkere, da Kongens Enghave Bydel i går fandt vinderen i en arkitektkonkurrence. Nu mangler der blot penge fra Københavns Kommune til at realisere projektet.

Aktive beboere fra Kongens Enghave Bydel var mødt talstærkt op, da vinderen af en arkitektkonkurrence om fornyelse af Sydhavns Plads i København i går blev udpeget.

Beboerne har nemlig haft ikke en finger, men flere hænder med i de ideprojekter, som arkitekter fra hele landet har indleveret som bud på, hvordan den forsømte og næsten Klondike-lignende bydel kan gøres smukkere.

»Det har været meget spændende og inspirerende at lave forarbejdet og være med i dommerkomiteen sammen med alle de fagfolk,« sagde Orla Graff Larsen, borger i bydelen og repræsentant for Kvarterløftgruppen, inden vinderen, arkitekt Søren Hell Hansen, blev præmieret med 300.000 kroner.

Det er Orla Graff Larsen og andre borgere, der har været med til at foreslå arkitektkonkurrencen, som er udskrevet af Kongens Enghave Bydel, Københavns Kommune og Danske Arkitekters Landsforbund.

Kvarterløft i bydelen

Kongens Enghave Bydel har nedsat adskillige borgergrupper, hvor politikere fra bydelsforsøget og aktive beboere arbejder med forskellige emner, der skal gøre bydelen mere attraktiv.

Bydelen er både udpeget til Bydelsforsøg af Københavns Kommune og af staten udpeget som et af de fem områder i Danmark, hvor regeringen har sat adskillige millioner af til det sådkaldte "Kvarters-løft-projekt", der skal forbedre sociale og boligmæssigeforhold i samarbejde med beboerne selv.

I alt 52 forslag var indleveret til konkurrencen, der omfatter det stærkt trafikerede trekant-område, der afgrænses af gaderne Sydhavns Plads, Scandia Gade og Sydhavnsgade samt det noget irregulære område nord for Gamle Vasbygade til og med området ved Enghavevej nord for Sydhavn Station.

Sydhavn Station er udpeget som trafikknudepunkt i kommuneplanen. Stationen benyttes dagligt af godt 3.000 passagerer til S-tog, og HT har 3 buslinjer knyttet til stationen.

Sydhavns Plads er ikke en traditionel plads, men navnet på en gade, der forbinder Vasbygade med P. Knudsens Gade. "Pladsen" er omringet af industri og tilhørende åbne arealer, der får området til at virke overset og forsømt.

Samtidig krydses bydelens overordnede veje med Københavns Kommunes overordnede vejnet, og området hører til blandt de mest trafikerede i København.

På vejstrækningen Ellebjergvej/ P. Knudsens Gade kører dagligt 35.000 biler og 3000 cykler/knallerter, og på den mest trafikerede vej kører 46.000 biler på et hverdagsdøgn.

Hertil kommer en intens togtrafik til og fra Hovedbanegården af S-tog og regionaltog samt den nyeste togforbindelse til Kastrup Lufthavn.

Orden i trafikmylder

I dette trafikale krydspunkt er arkitekterne blevet bedt om at:

at skabe sammenhæng mellem Sydhavn Station og Teglværkshavnen samt boligkvarterene Bavnehøj og Frederiksholm.

at tilføre området en ny identitet ved at lade Sydhavns Plads markere området udadtil.

at angive de overordnede retningslinjer for nybyggeri i området.

at komme med ideer til forbedring af området ved Sydhavn Station.

at indpasse hele fornyelsen, så den fremhæver "Den grønne Nerve", der er et grønt område, der planlægges udstrakt gennem bydelen fra Musikbyen til Bavnehøj.

I konkurrenceområdet bliver der samlet mulighed for nybyggeri op til 35.000 etagemeter til serviceerhverv.

Poetisk løsning

Efter dommerkomiteens mening har arkitekt Søren Hell Hansen løst opgaven på:"en overbevisende og poetisk måde. Forslaget tager som udgangspunkt afsæt i en fascination af den voldsomhed, trafikkens bevægelser udtrykker sig på dette sted", som det bl.a. hedder i begrundelsen.

»Et af de smukkeste billeder, jeg kender, er et natfoto fra en by. Når apperatet har stået åbent længe, tegner sig langstrakte, smukke, røde bølger i bevægelse gennem byen,« forklarer Søren Hell Hansen, der til daglig er tilknyttet KHR arkitekter i Virum, om sin første solo opgave til en konkurrence.

»Det er en stor udfordring med et område, hvor så mange trafikstrømme krydser hinanden. Ideen ændrer ikke på trafikstrømmene, men kranser dem ind ved en række af grønne alléer, og bygninger følger strømmen,« forklarer Søren Hell Hansen om husene, der er tænkt som idrætshus og kvatershus til borgeren.

Om alle ideer bliver realiseret afhænger bl.a. af, om Københavns Kommune vil afsætte penge til projekterne. I første omgang mødes parterne til en konference 24. januar for at arbejde videre med forslagene.

»Jeg er selvfølgelig glad for de mang fine forslag, men endnu mere glad den dag, vi kan begynde at se, det rejser sig ude på gaden,« siger formand for bydelsrådet Susan Hedlund (S).

peter.kronsted@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.