Problemet er der alligevel!

JP København havde onsdag en leder om det lokalplanforslag for Kgs. Nytorv, der nu ligger til behandling i kommunen.

I lederen anføres det, at projektet ikke skal koste kommunen penge, og man undrer sig over, at de indsigelser, der går på den megen trafik, kommer fra de samme mennesker, som ikke vil flytte trafikken ved hjælp af en havnetunnel.

Først pengene.Projektet kommer til at koste Københavns Kommune ca. 12 mill. om året, hvis ellers Socialdemokratiets løfter står til troende.

Socialdemokraterne har nemlig for at støtte p-kælderen betinget sig, at der nedlægges lige så mange parkeringspladser på jorden , som der bygges under jorden. De nedlagte pladser koster altså ca. 12 mio. kr. om året i mistede parkeringsafgifter.

Så selv om en "flink" mand skulle bygge en P-kælder kvit og frit, så bliver det en dyr fornøjelse for kommunen. Der kan laves og vedligeholdes meget Kgs. Nytorv for 12 mio. om året i mange år.

Så til havnetunnelen. JP Københavns synspunkt er et renlivet NIMB-synspunkt (NIMB = not in my backyard), som det er skuffende, at avisen vil fremføre uanset adressen på Kgs. Nytorv.

Der står "Op mod to trediedele af denne trafik (de 66.000 biler , der passerer Kgs. Nytorv) vil forsvinde, hvis der bygges en havnetunnel". Det er et noget lokalchauvinistisk synspunkt, at 44.000 biler, der kører en anden vej end over Kgs. Nytorv, er forsvundet.

En havnetunnel er et udsigtsløst projekt, der kun fortsætter Københavns Kommunes bevidstløse trafikpolitik gennem de sidste 25 år: I stedet for at gøre noget ved mængden af biler, har man brugt millioner af skatteydernes penge på at flytte rundt på trafikstrømmene - jeg behøver blot at nævne Bispeengbuen, Amagerbroen med tilhørende motorvej, udvidelsen af Lyngbyvejen, motorvej til lufthavnen og Gittervejsprojektet. For de penge kunne vi have haft gratis kollektiv trafik , en dejlig ren luft og sparet masser af trafikdræbte.

Nu fremgik det heldigvis ret tydeligt af mødet om en havnetunnel i Ingeniørforeningen i november, at havnetunnelen er om ikke død så dog skindød. Døden skyldtes desværre mere økonomi end trafikpolitik - det er svært at argumentere for at bruge 3,3 mia. kr. på en lille lokal omfartsvej, der blot eksporterer trafikproblemer i Indre By og på Christianshavn til Østerbro og Amager - de andres baghave!

Samme dag havde havde JPK en glimrende gennemgang af de københavnske problemer med miljøet. Biltrafikken er ikke alene den store synder mht. støj og forurening, den er også noget af det, der kan gøres noget ved umiddelbart. Det er blot et spørgsmål om politisk vilje..

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.