Dobbelt så godt

DE VAR VILDE med den - dobbeltdækkerbussen, som kørte til lufthavnen. Ikke alene var den et spændende bekendtskab med sine to etager og den flotte udsigt over gadebilledet, den virkede også som lidt af en eksotisk hilsen fra udlandet, hvor dobbeltdækkerbusser jo har været brugt i årevis. Og så var der bedre plads i den.

Det sidste er selvfølgelig ikke det mindst vigtige. Næsten dobbelt så mange siddepladser er nok værd at tage med. Især, hvis man gerne vil have flyttet en del af biltrafikken over til kollektive transportformer. Som rejsende vil vi nemlig behandles ordentligt på vej til og fra byen, vi vil helst sidde ned og ikke stå bundtet tæt sammen som kreaturer eller blive kastet fra side til side, når bussen snor sig i trafikken.

Derfor er det også glædeligt, at Hovedstadsområdets Trafikselskabs (HT) bestyrelse forleden besluttede, at der i fremtiden for alvor skal satses på dobbeltdækkerbusser i København.

Man begynder til sommer med 19 nye dobbeltdækkere, og i løbet af de kommende 10 år vil omkring 200 af slagsen blive sat ind på de passagertunge ruter, lover HT, og det er selvfølgelig her, problemet har været mærkbart.

Erfaringer viste nemlig, at det ikke var muligt for HT at sætte flere busser ind, når der opstod spidsbelastning, fordi kapaciteten på vejene i København ganske enkelt ikke tillod det. Som passager har man altså måttet finde sig i overfyldte busser, trods HT's gode vilje.

Men også i et videre perspektiv end blot den enkelte passagers naturlige krav på komfort vil dobbeltdækkerbusserne være et stort fremskridt for den kollektive trafik. For havde det nu været muligt at fordoble busafgangene i myldretiden, og dermed glæde passagererne, ville man samtidig skabe nye problemer i form af endnu flere flaskehalse på vejene og deraf følgende forsinkelser for alle parter, men jo også medvirke til en forøgelse af forureningen i byen. Og den behøver som bekendt ikke at blive større.

Begge dele modvirkes med de nye dobbeltdækkere. De hverken fylder eller sviner mere end en enkeltdækker. Og forstår HT at sætte dem ind på de rigtige linjer - dér, hvor ruten er lang, og stoppestederne få, typisk på hurtig- og ringbuslinjerne - kan der næppe være tvivl om, at en god del af bilisterne vil overveje, om ikke det kollektive tilbud efterhånden vil være attraktivt nok til at lade bilen stå.

Hvor er det dog dejligt for én gangs skyld at kunne se frem til en ændring af den kollektive trafik, som ikke er nedskæringer eller takstforhøjelser, men en klar forbedring. Flere af den slags gode initiativer, tak.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.