Trafikministeren står fast på at overtage havnen

En lang række af virksomheder og organisationer kritiserer det lovforslag om Københavns Havn, som skal førstebehandles i Folketinget i dag.

Selv om en række af organisationer, virksomheder og foreninger i høringssvar meget hårdt kritiserer regeringens plan om at omlægge Københavns Havn til et statsligt aktieselskab, er Trafikministeriet ifølge avisens oplysninger ikke indstillet på at droppe eller ændre væsentligt på det lovforslag om havnen, som bliver førstebehandlet i dag.

I ministeriet havde man i går ingen kommentarer. Men kontorchef Michael Birch i Trafikministeriet henviste til, at trafikminister Sonja Mikkelsen (S) ved behandlingen af lovforslaget »vil kommentere hvilke overvejelser, høringssvarene giver hende anledning til«.

Den mest massive kritik kommer fra Havnerådet for Københavns Havn.

Det repræsenterer 18 virksomheder og organisationer, bl.a. Scandlines, som ejes af staten, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening og Danske Vognmænd. Københavns Havn er også medlem af rådet.

»Havnerådet kan grundlæggende ikke støtte, at Københavns Havn omdannes til et statsligt aktieselskab, og at der dermed sker en ekspropriation af Københavns Havns formue«.

Samtidig fastslår Havnerådet, at Trafikministeriet bør respektere, at København Havn har udtaget stævning mod Trafikministeriet - netop på grund af lovforslaget - og afvente en afgørelse. Endelig kræver rådet dokumentation for ministeriets påstand om, at Københavns Havn kan overleve, hvis der bliver trukket 1,75 mia. kr. ud af selskabet. Det er planlagt, at havnen skal aflevere 750 mio. kr. i 2000.

I en fælles forfattet indsigelse fastslår Dansk Industri og Det Danske Handelskammer samt Danmarks Rederiforening, at lovforslaget ikke tjener "havnens tarv - hverken som havnevirksomhed eller som arealudvikler".

Sammenslutningen af Danske Havne finder det paradoksalt, at staten på den ene side er villig til at overdrage de eksisterende statshavne rundt om i landet til kommunerne, mens det til gengæld ønsker at omlægge Københavns Havn til et statsligt aktieselskab.

Akademiraadet ser ikke umiddelbart, at et statsligt havneselskab sikrer en bedre udvikling af havnens arealer end hidtil.

»Der er endnu ikke set dokumentation for, at et halv- eller helstatsligt selskab er bedre end andre plan- og selskabsmæssige konstruktioner til at gennemføre kvalificeret byudvikling og bebyggelse,« konstaterer rådet.

Friluftsrådet påpeger , at hvis der bliver "overskydende midler til rådighed" ved statsliggørelsen, skal de f.eks. benyttes til Amager Strandpark.

Både Københavns Havn og Københavns Kommune, der har advaret kraftigt imod statsliggørelsen, opfordrer Folketinget til ikke at vedtage forslaget.

peter.schollert@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.