De underjordiske

INDSIGELSER MOD forslaget til lokalplan for Kgs. Nytorv er i stort tal væltet ind til Københavns Kommune op til fristudløbet til nytår. De gælder den plan, som med et politisk flertal bag sig sigter mod at udstyre byens stolthed, Kgs. Nytorv, med en parkeringskælder til ca. 800 biler.

Det er yderst positivt, at pladsens ve og vel ligger så mange på sinde - ikke blot byens borgere, endda også folk udefra, hvis man bl.a. skal dømme efter debatindlæg her på siden. Sidste års træfældning på Krinsen gik ikke stille af. Det samme gjaldt Sverre Fehns forslag om en ansigtsløftning af Det Kgl. Teater år tilbage. Men dette slår tilsyneladende alle rekorder.

Det gennemgående tema i de kendte indsigelser er indvendinger mod den daglige mertrafik til pladsen og de uhensigtsmæssige følgevirkninger, det vil medføre i form af støj, møg og røg. Luftforureningen er farlig ikke blot for beboere, arbejdstagere og turister, men også for husene med den fine arkitektur, som omgiver pladsen, fremgår det.

Der spares dog ikke på overdreven pessimisme, når det også fremgår, at forureningsskader er uoprettelige, at projektet selvfølgelig nok bliver alt for dyrt for skatteyderne i længden, at anlægsarbejdet naturligvis vil overskride den fastsatte tidsramme og medføre larm, rystelser og forurening i årevis, og at der sker uoprettelige skader på grund af grundvandssænkning.

Det er naturligvis en interessant detalje, at modstanderne af parkeringspladser forventer økonomisk skandale al den stund, at projektet i sig selv ikke skal koste kommunen penge. Det siger lidt om, at der også er hystader blandt de mange pessimister.

Det er som nævnt en detalje, især hvis man tænker på, at Kgs. Nytorvs væsentligste problem i dag er, at det ligger lige på grænsen mellem to lokalområder af City, som dagligt krydses af 66.000 biler. De fleste passerer sandsynligvis Kgs. Nytorv af den simple grund, at der ikke er andre veje. Op mod to tredjedele af denne trafik vil forsvinde, hvis der bygges en havnetunnel som led i en trafikplan for byen. Her kan man vist tale om effekt.

En havnetunnel møder i store træk samme pessimisme og hysteri. Det er grotesk, at det ofte er de samme, der kæmper imod tunnelen, som vil have en yderst positiv effekt på City-miljøet. Forurening og støj fra parkeringskælderens bilende kunder vil være peanuts i denne sammenligning. Derfor ville det være nyttigt, om flere ville fokusere på pladsens egentlige problem: den gennemkørende trafik.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.