Politikere i Gladsaxe strides om hastigheds-begrænsninger

Gladsaxe er på vej til at indføre hastighedsbegrænsning på 30 km/t på udvalgte villaveje i kommunen. De borgerlige politikere kalder det en hån mod bilisterne. Politiet er også kritisk.

En ny trafikplan kan meget vel komme til at betyde, at bilister i Gladsaxe visse steder kun må køre 30 km/t.

Andre steder er der lagt op til 40 km/t-fartzoner.

Der er imidlertid langt fra politisk enighed om beslutningen, der skal sikre en større trafiksikkerhed for især de bløde trafikanter i kommunen.

De borgerlige partier kan slet ikke være med. Således tvivler den konservative Henrik Sørensen på, at en så lav hastighedsgrænse har nogen nævneværdig effekt.

»30 km/t skaber en unødig irritation hos bilisterne og en falsk tryghed for fodgængere og cyklister. Forslaget er mest af alt et udtryk for en ideologisk modvilje mod privatbilismen,« siger han.

Henrik Sørensen mener, at kommunen hellere skal gøre noget ved de "sorte pletter" på trafikkortet, i stedet for at satse på generelt lavere fartgrænser.

Også politiet er kritisk ved en sænkning af hastigheden til 30 km/t. Politimester Finn Mejlby har således over for kommunen udtrykt sin betænkelighed ved forslaget. Han forudser, at mange bilister vil have svært ved at acceptere hastighedskontrol og bøder, fordi de har kørt 40 km/t.

Succesfulde forsøg

Formanden for kommunens teknik- og miljøudvalg, Tove Eckhardt (SF), mener ikke, at 30 km/t kommer til at virke som en sneglefart, der kun vil irritere bilisterne.

»Det kommer til at gælde de steder, hvor vejen - med bump - i forvejen er bygget til, at bilerne kun kan køre 30 km/t. Bilisterne kører jo ikke hurtigere de steder, så der kan ligeså godt være en sammenhæng mellem virkeligheden og påbudene på vejene,« siger hun.

Trafikplanen kommer til at betyde, at samtlige boligområder i Gladsaxe Kommune får en lavere hastighedsgrænse end den normale på 50 km/t. Forslaget kommer efter, at kommunen i samarbejde med Vejdirektoratet med succes har afprøvet lavere hastighedsgrænser i to boligkvarterer. I de to prøve-områder viste det sig, at bilisterne visse steder kørte 13 kilometer langsommere i timen, end da de normale hastighedsbegrænsninger gjaldt.

Stats- og amtsveje samt de store gennemgående kommunale veje vil ikke blive berørt af de nye fartgrænser.

Kommunen vil i første omgang indkalde til borgermøder om trafikplanen, før den bliver ført ud i livet. Beslutningen om borgermøder træffes på byrådsmødet i morgen.

peter.rosendal@jp.dk

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.