Affald og trafik øger CO2-udslip

København har i årevis været stolt over et stadigt faldende CO2-udslip. Men nu stiger indholdet af kultveilte i luften igen, og det bliver vanskeligt at nå målet om et fald på 30 pct. før 2005.

Efter en årrække med faldende CO2 udledning i København er kurven nu vendt, og CO2 udslippet stiger igen.

Det fremgår af en ny rapport: "Miljøet i København", der er den første samlede beskrivelse af miljøtilstanden og - belastningen i Københavns Kommune - og af kommunens indsats for at forbedre miljøet.

»Vi har i mange år pralet og brystet os af det faldende CO2 udslip i København, fordi vi som måske den eneste storby i verden har været i stand til at opfylde Rio-konventionens krav om faldende CO2,« siger miljø- og forsyningsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), der finder et stigende udslip problematisk og kalder det en helt forkert udvikling især nu, hvor vi ser stadig flere negative konsekvenser af drivhuseffekten.

I 1998 steg CO2 udslippet med knapt en halv pct., og ifølge Miljøkontrollen i København stiger det også i 1999. Hvor meget tør man ikke udtale sig om endnu.

Årsagen skal primært findes i den stadigt stigende trafik og øgede affaldsmængder.

Fra 1992 til 98 steg trafikken 11 pct., og de seneste år er affaldet steget tre pct. om året.

Men problemet er samtidig, at mange af de muligheder, kommunen hidtil har haft for at få CO2 udslippet ned, er ved at være udtømt. Fra 1988 til 92 faldt CO2 med fem pct. Fra 1992 til 1998 var faldet på 14,1 pct., hvilket først og fremmest skyldes, at H. C. Ørsted Værket og Svanemølleværket har skiftet fra kulfyring til naturgas.

Og samtidig har flere boliger skiftet fra private fyringsanlæg til fjernvarme. Men hvad der skal til nu, hvis kommunen skal opfylde målet om 30 pct. fald før 2005, er Miljøkontrollen i København meget i tvivl om. Der mangler nemlig fortsat 11 pct.

Svær opgave

I øjeblikket er Miljøkontrollen ved at lave en CO2-plan, der skal skitsere den hidtidige udvikling og komme med forslag til en handlingsplan på området. Den forventes klar til april, men i Miljøkontrollen understreger kontorchef Bo Rasmussen, at det ikke er nogen let opgave:

»Vi er i tvivl om, hvilke faktiske muligheder vi efterhånden har for at få CO2 udslippet til at falde. Hvis det rigtigt skulle batte, skulle vi pille ved kraft/varmeværkerne, men det ville være at pille i orkanens øje, for de står midt i en omstilling efter elreformen.«

Dr.phil. Jes Fenger fra Danmarks Miljøundersøgelse mener, det er »pokkers svært« at lave CO2- planlægning på byniveau.

»København kan ikke køre sololøb med CO2-regnskab uafhængigt af resten af verden. Derfor ser jeg mere dette som et prestigeproblem end et reelt problem. Byen kan godt lukke af for biler for at formindske CO2-udslippet, men hvis folk bare kører et andet sted hen og handler, flytter problemet til nabokommunen, og det bliver det jo ikke løst af. Derfor er det afgørende ikke, hvad der sker i København et enkelt år. CO2-problematikken skal ses i den store sammenhæng og over en længere årrække. En stigning på en halv pct. et enkelt år i København siger meget lidt,« siger Jes Fenger.

På landsplan er udslippet faldet svagt med en halv pct. de seneste år, hvis der korrigeres for elsalg til Norge og Sverige.

linda.bang@jp.dk

peter.kronsted@jp.dk

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.