Dobbeltdækkerbusser på vej til byen

Allerede til sommer kommer 19 nye dobbeltdækkerbusser til København, hvor de skal køre mellem Buddinge og Københavns Lufthavn. I fremtiden vil HT satse på endnu flere busser i to dæk.

I går besluttede HT's bestyrelse, at der for alvor skal satses på dobbeltdækkerbusser i København.

Det betyder, at københavnerne allerede fra den 2. juli kan begynde at vænne sig til at gå i højden, når de vil med bussen. Fra den dato bliver 19 nye busser i to dæk sat i drift på linje 250S fra Buddinge over Rådhuspladsen til Københavns Lufthavn.

»Det virkeligt spændende er, at dette er en langsigtet strategi fra HT´s side. I de kommende ti år bliver yderligere 200 dobbeltdækkere sat ind på de passagertunge ruter i City,« fortæller informationschef i HT Pernille Hermann.

I foråret 1998 kørte en tysk dobbeltdækkerbus rundt i København på prøve.

Vilde med højder

Dengang var bussen en stor succes.

»Både chauffører og passagerer var vilde med den. Høje mennesker synes, det er lidt besværligt at komme op på første sal, men til gengæld er der pludselig dobbelt så mange siddepladser i en bus,« siger Pernille Hermann.

På linje 250S, der i dag kører som ledbus, bliver dobbeltdækkerens kapacitet halvanden gang så stor.

»Det vil virkelig kunne mærkes, for vi har ikke tænkt os at skære antallet af busser ned.«

Hidtil har HT ikke kunnet sætte flere busser ind, fordi der ikke har været tilstrækkelig kapacitet på vejene i København. Og passagererne har ind imellem måttet acceptere, at pladsen var trang. Men nu giver dobbeltdækkerbusserne HT en reel mulighed for at øge kapaciteten.

Dobbeltdækkerbusserne fås ikke som miljøvenlige gasbusser, men må nøjes med svovlfattig diesel og filter, hvilket ifølge Pernille Hermann er næsten lige så godt. I stedet skal gasbusserne på længere sigt til at køre i provinsen, hvor pladsbehovet er knapt så stort.

linda.bang@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.