Forsinkelser koster S-tog dyrt

DSB S-tog har haft så mange forsinkelser i 1999, at Trafikministeriet kræver otte millioner kroner i bøde.

Det er gået hårdt ud over S-togspassagererne det sidste år med forsinkelser og aflyste tog. I gennemsnit var otte pct. af alle tog forsinkede.

Måske kan det trøste, at heller ikke DSB går ram forbi. En kontrakt fra 1998 med Trafikministeriet betyder nemlig, at de mange forsinkelser kommer til at koste virksomheden otte millioner kroner. To millioner kroner for hvert kvartal med forsinkelser over de tilladte fem pct. Og to millioner kroner fordi målet om et årsgennemsnit på 95 pct. af togene til tiden heller ikke blev opfyldt.

DSB indgik aftalen med Trafikministeriet i en optimistisk stund i 1998, da 95 pct.-målet var blevet opfyldt gennem flere år. Men lige siden er det gået ned ad bakke. Både 1998 og 1999 har været fyldt med forsinkelser.

Nye spor, gammelt materiel

I 1999 er det primært udvidelsen af Ballerup/Frederikssundbanen, der gav mange problemer første halvdel af året. Men DSB var også hårdt ramt af flere bombetrusler og en brand på Hovedbanegården.

Ligeledes er det gamle materiel årsag til forsinkelser. En enkelt positiv begrundelse findes også. Stadig flere kørestolsbrugere kan nu komme med toget, fordi alle S-togsstationer på nær to har fået elevator. Det betyder, at togføreren skal ud og sætte kørerampe på toget ved af- og påstigning, hvilket forsinker det enkelte tog med 1-2 minutter per gang.

DSB påtager sig kun skylden for 40 pct. af forsinkelserne. 40 pct. er Banestyrelsens skyld og de sidste 20 pct. skyldes forhold, som hverken DSB eller Banestyrelsen har haft indflydelse på.

Billigere bøder

Desværre kan DSB ikke love, at 2000 bliver et år med tog til tiden. Der vil fortsat være anlægsarbejder i gang og gammelt materiel.

»Vi må erkende, at udsigten til på kort sigt at leve op til 95 pct. målet er meget lille,« siger S-togschef Hans Munck.

Derfor har DSB netop indgået en ny fem-årig kontrakt med Trafikministeriet. Fremover vil det kun koste en halv million kroner i kvartalet, hvis 95-90 pct. af togene kommer til tiden. Og en million hvis 89-85 pct. af togene kommer til tiden. Bliver tallet lavere endnu, bliver det stadig dyrere for DSB. Men så er spørgsmålet, om der er nogle passagerer tilbage at køre med.

linda.bang@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.