Øget trafik gav færre dræbte

På landsplan mistede 499 mennesker livet i trafikken i 1998. I hovedstadsområdet betød den stigende trafik, at hastigheden faldt, og at antallet af ulykker gik samme vej.

Den stigende biltrafik i hovedstadsområdet er sandsynligvis årsag til, at antallet af dræbte i trafikken er faldet med 21 personer fra 1997 til 1998.

Den tendens viser de endelige trafikuheldstal fra 1998, som Vejdirektoratet netop har udsendt.

Desværre har der ikke været den samme udvikling på landsplan, hvor det samlede tal er steget med 10 dræbte i forhold til 1997, så det samlede antal personer, der mistede livet i trafikken i 1998, nu er oppe på 499.

Til gengæld er antallet af tilskadekomne både faldet i hele landet og i hovedstadsområdet, akkurat som antallet af materielle skader er faldet.

Set i forhold til de mål Færdselssikkerhedskommissionen har sat tilbage i 1988, er der endnu et stykke vej: Antallet af tilskadekomne burde være nede på 8051 mod de 9674 på landsplan, og antallet af dræbte burde være nede på 450 mod de 499.

Men i hovedstadsområdet ser det altså bedre ud, hvad antallet af dræbte angår, da faldet har bevæget sig fra 99 dræbte i 1997 til 78 dræbte i 1998.

Forbedring i København

Navnlig i de 18 kommuner i Københavns Amt er der grund til glæde, idet antallet af dræbte er faldet markant med 22.

I 1997 mistede 38 mennesker livet på vejene mod 16 i 1998.

»Det kan se ud som om, den mere intensive trafik har ført til lavere hastigheder og dermed færre dræbte,« forklarer Stig Hemdorff fra Vejdirektoratets sikkerheds- og miljøafdeling.

»De øvrige udsving på plus minus en tre-fire stykker er helt normalt, men det er et markant udsving på vejene i Københavns Amt,« konstaterer Stig Hemdorff.

Formanden for amtets udvalg for teknik og miljø, Allan Schneidermann (SF), hælder også til forklaringen om, at årsagen må findes i den mere intensive trafik.

»Det er glædeligt, at tallene daler. Nu må vi analysere dem nærmere og se, hvor og på hvilke veje ulykkerne er sket. Men det lyder meget sandsynligt, at trafikstigningen har givet lavere fart og færre dræbte,« siger han.

Flere dræbte

Hos naboerne Frederiksborg Amt og Københavns Kommune er det gået i den forkerte retning.

Her er antallet af dræbte steget med 4 i København og 8 i Frederiksborg Amt.

»Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Men hvis man ser på antallet af alvorligt tilskadekomne og dræbte i forhold til 1988, da Færdselssikkerhedskommissionen fastsatte et mål om 45 procents reduktion, er vi godt med,« siger formand for udvalget for teknik og miljø i Frederiksborg Amt, Per Seerup Knudsen (S).

peter.kronsted@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.