Havarirapport frikender signaler i dødsulykke

Intet galt med overkørsel eller signaler, hvor en familiefar og to teenagebørn kørte i døden mod DSB-tog.

Artiklens øverste billede
Personbilen med en familiefar og hans to teenagebørn blev knust ved ulykken.

Meget tyder på, at en 47-årig familiefar overså stopsignalerne, da han klokken 9.26 den 5. maj sidste år kørte over en jernbaneoverskæring på Hvidmosevej ved Vinderup i Nordvestjylland.

Det fremgår af havarirapporten fra Havarikommissionen, som blev offentliggjort i går.

Midt i overskæringen blev bilen med faderen, hans datter på 15 år og en søn på 12 år ramt med voldsom kraft af et passerende DSB-tog, der kørte 119 km/timen.

Bil blev kløvet af toget

Personbilen blev kløvet i to dele ved kollisionen. Den forreste del hang stadig fast på togets forende, da redningsmandskabet ankom, men bilens bageste del blev slæbt med af toget over 90 meter.

Opsætning af nye stopsignaler ved overskæringen kan have haft indflydelse på ulykken, siger Havarikommissionen.

Toget standsede først 470 meter efter overskæringen, og samtlige tre familiemedlemmer blev dræbt på stedet.

Den tragiske dødsulykke vakte stor opsigt i lokalområdet, og flere talte om, at stopsignalerne ikke havde virket inden ulykken.

En lokal beboer sagde kort efter ulykken til politiken.dk, at signalet ved overskæringen langt fra har fungeret optimalt. En del gange havde beboeren oplevet, at signalet lød, uden at der kom tog, eller det modsatte - at der kom tog uden et signal.

Rapport: Signaler virkede

Havarikommissionen har fundet tre forskellige fejl på anlægget i løbet af 2012 og 2013, men i rapporten afviser kommissionen, at overkørslen ikke var sikret under ulykken.

Havarikommissionen har testet overkørslens tænde- og slukkefunktion, og her er der ikke fundet fejl i overkørselsanlægget, fastslår havarirapporten.

"På det foreliggende grundlag anser Havarikommissionen det for overvejende sandsynligt at overkørsel 115 ved tog 1628’s passage var sikret, og at signalerne mod vej blinkede rødt," lyder konklusionen i havarirapporten.

Ombygning kan have spillet en rolle

Kommissionen peger dog på flere forhold, som kan have spillet en rolle under ulykken.

Blandt andet var overskæringen ved at blive bygget om til sikring med halvbomme i hver køreretning. Bomdrevene var opsat, og der var planlagt en mindre vejomlægning, som skulle sikre bedre oversigtsforhold i overskæringen.

Derfor var der allerede opsat tre af fire nye stopsignaler, men de stod af naturlige årsager placeret ved det nye vejforløb.

Derfor skriver kommissionen, at det muligvis har haft betydning, at det ene af signalerne derfor havde fået en ny synsvinkel i forhold til bilisterne, og at et andet signal var kommet lidt i skygge af et tredje signal.

Lokomotivfører: Bilist kørte hurtigt

Desuden har lokomotivføreren under sin afhøring forklaret, at bilen med familien op til ulykken "kørte med høj hastighed."

Han lagde lagt mærke til bilen, men den "forsvandt kortvarigt bag nogle træer og dukkede op i svinget ved overkørslen, hvor den kørte ud foran toget," fremgår det af rapporten. Lokomotivføreren har desuden fortalt, at han "farebremsede," men ikke undgå det fatale sammenstød.

Havarirapporten mener ikke, at man kan konkludere noget om den 47-årige familiefars kørsel.

"Der er med de foreliggende informationer ikke grundlag for at fastslå, hvorvidt bilisten har været distraheret eller af anden årsag har overset overkørslen, erkendt den for sent eller har forsøgt at passere overkørslen foran toget," fastslås det i havarirapporten.

Hverken lokomotivføreren eller de otte passagerer i DSB-toget kom til skade under ulykken.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.