Små fartsynder koster liv på landevejene

Mindre overtrædelser af hastighedsgrænserne har kostet over 60 danskere livet over en treårig periode. Politikontrol er ikke nok, mener trafikforsker.

Fart dræber, og især på landevejene kan for høje hastigheder være fatale. Men det er ikke kun vanvidsbilister, der kører dobbelt så hurtigt som tilladt, som koster liv.

Rådet for Sikker Trafik har foretaget en analyse på baggrund af Vejdirektoratets ulykkesstatistikker.

Den viser, at 55 procent af de fartrelaterede trafikdrab på de danske landeveje fra 2010 til 2012 skete ved en hastighed, der lå højest 20 kilometer i timen over fartgrænsen.

- Det er påfaldende, at relativt små fartovertrædelser har relativt stor betydning. Selvom man ofte snakker om vanvidsbilister, så er der ikke så mange af dem.

Flere grænser

- Man skal også have fokus på de små hastighedsovertrædelser, konstaterer Jesper Sølund, som er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Der indgår 115 dødsulykker i analysen, og dermed har mindst 60 danskere mistet livet på grund af hastighedsovertrædelser, der ikke vil udløse et klip i kørekortet ved en fartgrænse på 80 kilometer i timen, som er udgangspunktet på de danske landeveje.

Og det kan meget vel være forklaringen på, at bilisterne har svært ved at overholde hastighedsgrænserne, vurderer trafikforsker Niels Agerholm.

- Folk opererer med flere forskellige hastighedsgrænser.

- Nogle kører efter den rigtige grænse, andre lægger 10 procent oveni, så de ikke får en bøde, og nogle opererer med grænsen på 30 procent, hvor man kan få et klip i kørekortet, påpeger Niels Agerholm, som er lektor på Aalborg Universitet.

Vigtigt for bremselængden

I følge ham har tidligere undersøgelser påvist, at to tredjedele af de danske bilister overskrider landevejenes hastighedsgrænser med mindst 10 kilometer i timen.

Og når uheldet er ude, kan det være altafgørende.

- Selv de små hastighedsovertrædelser med 10 kilometer i timen betyder meget for bilens bremselængde, og vores vejnet er bygget til, at man kan nå at bremse, hvis man kører med den tilladte hastighed, påpeger Niels Agerholm.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.