Togpassagerer: Hamrende irriterende

Problemerne med S-togene bliver mødt med hovedrysten af passagerne.

Artiklens øverste billede
S-togene kører ustabilt fredag. Til stor irritation for passagererne,

"Toget, der kommer om lidt, tager ikke passagerer med. Vi gentager: Toget tager ikke passagerer med."

Sådan lyder meddelelsen flere gange på få minutter på Københavns Hovedbanegård, når de røde S-tog kommer kørende på skinnerne.

"I skal ud af toget, for det kører ikke længere. Det bliver holdende," siger en af de ventende passagerer på perronen til de, der sidder i toget.

"Det kunne de godt have sagt," lyder svaret fra en af pendlerne.

Morgenens signalfejl på S-togene er ikke noget, der behager togpassagerne.

Det er dyrt

En af de, der er afhængig af toget, er Jane Clausen, som er tandlæge. Hun bor i Taastrup men arbejder på Amager. Derfor tager hun hver dag S-toget ind til København.

"Det er dyrt for mig, når togene ikke kører, for jeg mister nogle kunder hver gang," siger hun.

Samme melding lyder fra Jens Andersen, der arbejder som sælger.

"Indtil videre har jeg mistet to møder med kunder. Nu kan det være, at de ikke gider arbejde med mig, når jeg ikke kan komme til tiden. Det er hamrende irriterende," siger han.

Hvordan kan det ske igen?

De passagerer, som Jyllands-Posten snakker med, undrer sig over, at S-togene kan være ramt af driftsforstyrrelser to dage i træk.

"Jeg fatter ikke, hvordan det kan være så svært at få togene til at køre. Det er utroligt, at det kan ske to dage i træk, og generelt er der ofte problemer," siger Stephanie Olsen, der er gymnasieelev.

"Nu kommer jeg for sent til undervisningen igen, og jeg får fravær. Det er ikke fair," uddyber hun.

DSB skulle give pengene tilbage

"Jeg synes, at DSB skulle give mig nogle penge tilbage, når de ikke kan få togene til at køre. Det er dyrt i forvejen, og når de så ikke virker, så synes jeg i det mindste, at vi burde få nogle penge tilbage," siger Jane Clausen, der normalt har en rejsetid på en time til arbejde. Denne morgen er den, ligesom i går, oppe over de to timer.

Hun ærgrer sig over, at hun ikke har købt et rejsekort, fordi de kunder, der har det, får en reduktion i prisen, når der er problemer med togene. Jane Clausen køber en almindelig billet, når hun skal på arbejde, og dem får kunderne ikke rabat på, når togene kører uregelmæssigt.

"Jeg har ikke et rejsekort, fordi jeg ikke kører så tit med toget. Jeg tror ikke, at jeg gider tage det, når det er så dyrt og ustabilt," siger pensionisten Gert Hansen.

Tager bilen næste gang

En del af de, som Jyllands-Posten snakker med, er irriterede over, at politikerne hele tiden siger, at flere danskere bør tage den kollektive transport.

"Jeg tager bilen næste uge, for jeg gider ikke stå og spilde min tid på en togperron. Det er så nemt at sige, at vi alle sammen skal proppes ind i tog, men problemet er, at togene ikke er til at stole på," siger Jens Andersen.

Han skynder sig ind i et tog, men kommer kort tid efter ud igen. Over højtaleranlægget lyder det, at toget alligevel ikke tager passagerer med.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.