Reklamedirektør: Det er ikke vores job at udøve censur

Dansk Reklame Film var godt klar over, at anti-abortfilm var kontroversiel.

Artiklens øverste billede
Kampagnefilmen "Abort gør dig ked af det".

Hvor går grænsen for, hvad man kan udsætte biografgængere for, inden filmen går i gang?

Den går tilsyneladende ved en anti-abortfilm som "Abort gør dig ked af det", der bl.a. Retten til liv står bag.

Kampagnefilmen holder sig inden for alle regler, men ifølge publikum gik den ud over den gode smags grænser.

Derfor valgte Dansk Reklame Film, som leverer reklamepakker til biograferne, at trække filmen tilbage.

Kan ikke vælge reklamerne fra

"Det er ikke helt overraskende, at filmen er kontroversiel, derfor har vi også haft den forbi Medierådet, som vi ville gøre i enhver anden sag, som ligner denne her. Og på baggrund af rådets tilbagemeldinger, vælger vi at vise filmene. Det gav anledning til klager i et omfang, som har fået os til at reagere," siger direktør i Dansk Reklame Film Claus Rothoff Brix til Jyllands-Posten.

Han vil ikke komme nærmere ind på, hvor mange mennesker der valgte at klage.

"For os er det ikke afgørende, hvor mange klager der er, det er et anseeligt omfang. For os handler det om, at vi sætter vores publikum i en situation, hvor de ikke kan vælge reklamerne fra."

Første gang for Dansk Reklame Film

Claus Rothoff Brix understreger, at Dansk Reklame Film i udgangspunktet ikke forholder sig til reklamernes indhold.

"Det er ikke vores job at udøve censur i Danmark. Det fungerer sådan, at vi får en henvendelse fra annoncørerne. På den baggrund udregner vi en pris, derefter får vi filmen ind og ser den igennem for at vurdere, om den er lovlig, om der er noget, som vi bør anfægte eller kommentere, og i dette tilfælde vurderede vi altså, at den var kontroversiel, og derfor kontaktede vi Medierådet."

Dansk Reklame Film har ikke tidligere fjernet en film fra biografen eller sagt nej. Og kun én gang tidligere har Dansk Reklame Film følt sig nødsaget til at konsultere Medierådet.

"Men den film gav ikke anledning til noget," siger Claus Rothoff Brix, der ikke vil sige mere om filmen.

Hvor går grænsen?

Hvor går grænsen? Kunne I f.eks. finde på at sige ja til en kampagnefilm for Hitzb-ut-Tahrir?

"Man må ikke markedsføre religion i Danmark, men jeg kender ikke organisationen godt nok til at udtale mig om det."

Hvad med en film for aktiv dødshjælp?

"Jeg vil ikke forholde mig til enkeltstående emner, men forholde mig til dem film for film."

"Det unikke ved biografmediet er, at man sidder et sted, hvor man ikke har mulighed for at vælge reklamerne fra. Man kommer med en forventning om at blive underholdt og forhåbentlig også i godt humør, og det skal reklamerne også være en del af."

En film med hjerteslag

I filmen "Abort gør dig ked af det" ses en nøgen, ung kvinde i fosterstilling med pulserende maveskind, som følger lyden af et hjerteslag. Hjertelyden suppleres ind i mellem af lyden af et utilfreds spædbarn.

En stemme siger: "Du kan godt fjerne dit barn. Det er bare det - er det det, du ønsker. Du vil jo altid kunne huske det lille hjerte, der slog indeni dig. Dit barns."

Filmen er bl.a. produceret af Retten til liv og Abortlinien.dk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.