Bliver du forarget over disse bryster?

Er bare bryster og plastikoperationer noget, der hører til i offentligheden?

Artiklens øverste billede
Under sloganet "Kun tre minutter til nye bryster", spadserer denne kvinde nøgen ned af Strøget.

Selvom de for ganske nyligt fik Kvinderådet på nakken for deres busreklamer, udsender privathospitalet Nygart nu endnu et markedsføringsfremstød, der nok skal få et par stykker op af stolen. Om ikke andet så bare for at få det hele med. 

Privathospitalet har gennem længere tid reklameret for brystoperationer på siden af de københavnske busser, og det fik i sidste måned Kvinderådet til at udsende Go-Cardkampagnen "Bryster Made by Nature".

Her stillede 17 kvinder deres hele almindelige bryster til skue for offentligheden i håb om at sætte den idealiserede kvindekrop, Nygart præsenterer, til debat.

"Vi har overvejende fået rigtig positiv feedback på vores kampagne. Folk har takket os for at tage debatten op, og generelt har vi oplevet, at folk meget gerne vil diskutere det her, siger Randi Theil Nielsen, der er sekretariatsleder i Kvinderådet.

Tilfældighedernes spil

I Nygarts seneste reklamefilm oplever beskueren en ganske afklædt kvinde spadsere turen fra Kgs. Nytorv Metrostation til klinikkens adresse. Sloganet lyder denne gang: "Kun 3 minutter til nye bryster".

Ifølge hospitalets direktør er der dog hverken tale om en provokation eller et modsvar til kvinderådets kampagne. Hospitalet var faktisk i gang med at optage videoen samme dag som 'Bryster Made by Nature' kom på gaden.

"Men det er klart, at hvis du skal gøre dig bemærket, skal du turde gå til grænsen," siger speciallæge Jesper Nygart.

Modsat Randi Theil har Jesper Nygart ikke oplevet, at folk opfatter klinikkens reklamer som stødende eller provokerende. Tværtimod vokser forretningen hele tiden, og Jesper Nygart modtager mange positive tilkendegivelser.

Æstetik, ikke funktion

Selvom nogle kigger interesseret og andre bare trækker på skulderen over et nøgent bryst på bussen, er flere restauratører og caféejere alligevel begyndt at bede ammende mødre om at lade 'madpakken' blive i sweateren. I sidste uge blev en 35-årig kvinde således bedt om at pakke 'det der' væk, da hun ammede sin datter på en restaurant i Tivoli.

"Forskellen er, at der ikke er tale om en æstetisk situation, når kvinder ammer. Kulturelt dyrker vi det smukke ved kroppen og ikke dens funktioner," siger kønsforsker Kenneth Reinicke fra Roskilde Universitet.

Værst for unge piger

Og det er netop det, der bekymrer Randi Theil:

"Vi bliver alle sammen påvirkede af at se den slags reklamer, men det er værst for de helt unge piger, der er i gang med at danne en identitet og fornemmelse for egen krop. De tror måske, de er unormale, fordi ikke ligner pigen på busserne. Derfor bekymrer det os, at vi lader til at acceptere flere og flere ting i det offentlige rum uden at reagere, "siger hun.

Jesper Nygart mener dog, at ansvaret i langt højere grad ligger hos de glittede blade, film og tv-serier.

"Det er jo dem, der bærer hovedansvaret for at promovere den idealiserede krop, og jeg tror egentlig ikke, vi med vores reklamer flytter så meget i folk bevidsthed, siger han.

Ingen peniser på bussen

Fra kønsforskerens perspektiv er det desuden interessant at se, hvor meget nøgenhed, vi er villige til at acceptere, når det gælder kvindekroppen. For det samme gør sig slet ikke gældende for det modsatte køn.

"Man kunne slet ikke forestille sig at se en mand komme gående nøgen ned ad Strøget med teksten: 3 minutter til en penisoperation. Eller se en penis hænge på bussen for den sags skyld. Det ville være udelukket. På den måde lever vi stadigvæk i et patriarkalsk samfund, hvor vi mænd fastholder, at det er os, der er beskueren," siger Kenneth Reinicke.

Hvad mener du? Bliver du forarget over privathospitalets reklamer? Ordet er dit:

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen