Studerende: Flere universitetstimer er en kvalitet

Det er ikke et problem men en kvalitet, at universiteterne skruer op for timetallet, mener de studerende

Artiklens øverste billede

At de unge studerende skulle presse det faglige niveau på universiteterne ned, køber formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Torben Holm, ikke. Tværtimod

Reaktionen kommer, efter at flere studiechefer fortæller, at de studerende skal holdes i hånden og ikke kan finde ud af at læse hjemme i takt med, at de studerende er blevet yngre og har andre forudsætninger end tidligere.

Derfor må universiteterne bruge tid og kræfter på at indføre mentorordninger, undervisning i at lære at studere samt flere undervisningstimer. Men det er i virkeligheden på tide, at universiteterne skruer op for timerne, mener Torben Holm.

Brug for supplementer

- Vi har længe haft så få undervisningstimer på flere studieretninger, at man dårligt har kunnet kalde det et studium. Vi har haft brug for supplementer, og dem får vi så nu.

- Jeg har meget svært ved at se, hvordan indførelse af mentorordninger, vejledergrupper og flere undervisningstimer kan sænke kvaliteten af et studie. Det kan da kun højne kvaliteten, siger Torben Holm.

Han fortæller, at nogle studerende har følt sig tvunget til at få undervisning af ældre medstuderende for at få nok ud af den sparsomme undervisningstid, universiteterne har tilbudt.

Og han mener, at det vil højne undervisningen, når universiteterne tager større ansvar for indlæringen.

Bekymring afvises

- Det er prioriteringen værd fra universiteternes side, at de studerende får undervisning, som er faciliteret af universitetet frem for medstuderende, som det har været nødvendigt flere steder, siger Torben Holm.

Dermed afviser han bekymringen fra flere studiechefer. De påpeger, at universiteterne i dag optager unge, som for få år siden ikke ville overveje en universitetsuddannelse og kommer fra hjem, hvor forældrene ikke har en akademisk uddannelse.

- Vi bliver nødt til i højere grad at tygge maden for de studerende. Vi er udfordret, og vi bliver mere udfordret i fremtiden, fordi vi samtidig må sikre, at det faglige niveau ikke falder, siger Per Andersen, der er studiechef på Syddansk Universitet til Jyllands-Posten.

Ritzau

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.