Tal på skolers evne til at løfte elever

Rangliste forsøger at vise, hvilke skoler der er bedst til at bryde den sociale arv. Plan om at måle på hver enkelt lærer.

Mange skoler kan blive bedre til at hjælpe eleverne op over den karakter, som de statistisk kan forvente at få i fagene dansk, matematik og orden.

Det mener den borgerlige tænketank Cepos, som samtidig med skolestart har offentliggjort en analyse om undervisningseffekten på lidt over tusinde skoler.

En skole kan godt have et højt karaktergennemsnit for sine afgangselever og samtidig have et negativt tal for undervisningseffekten, hvor man modregner for de ting, man ved påvirker karakterer, f.eks. forældrenes indkomst, uddannelse, etniske baggrund, civilstand og alder.

Ifølge undersøgelsen gælder det eksempelvis for skolerne i Gentofte, der har gode karakterer for afgangsklasserne. Mens det omvendte er tilfældet for Ishøj.

»Gentofte er tilfredse og hviler på laurbærrene; mens Ishøj, der har problemer, er ambitiøse og arbejder effektivt med at løse problemerne, populært sagt,« forklarer Cepos' direktør, Martin Ågerup.

peter.kronsted@jp.dk

else.boelskifte@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.