Busser afløses af taxaer
Det er ved at være sidste udkald for den kollektive trafik på landet. Færre passagerer betyder færre afgange. Derfor har mange trafikselskaber nedlagt rutebiler og erstattet dem med taxaer til samme pris.
De lokale rutebiler mister passagerer. Derfor bør man droppe mange af de halv- eller heltomme rutebiler på landet og erstatte dem med taxaer til samme pris, mener man hos flere af de amtslige trafikselskaber.
Trafikforskerne er enige i de dystre spådomme om, at der i yderområderne konstant vil blive færre passagerer og længere mellem rutebilerne. Derfor skal der tænkes anderledes, hvis der fortsat skal være kollektiv trafik uden for byerne.
Nordjyllands Trafikselskab er et af de trafikselskaber, der er længst fremme i arbejdet med at finde alternative løsninger, og specialkørselschef Nicolai Sørensen tror, at en model med færre busruter og flere såkaldte teletaxaer er vejen frem for den kollektive trafik på landet.
I Nordjylland har man derfor opbygget et omfattende net af teletaxaer, der på forskellig vis henter og bringer passagererne i taxa i stedet for med bus - til samme pris vel at mærke. Til gengæld må de rejsende så finde sig i, at der også er andre i taxaen, bl.a. ældre, der skal til behandling på sygehuset, handicappede, der skal til tandlægen, eller ganske almindelige rejsende på vej til arbejde eller en tur på stranden.
Ideen er at koordinere den kollektive trafik med den omfattende taxakørsel betalt af det offentlige, så taxaerne konstant bliver fyldt op. Og netop denne sammenkobling er måske den eneste redning, mener Nicolai Sørensen.
»Det at samordne den kollektive trafik med den offentligt betalte taxakørsel kan meget vel være den eneste mulighed for at opretholde en vis form for kollektiv trafik ude på landet, fordi der er for få kunder til, at det her kan svare sig at drive kollektiv trafik,« lyder det fra Nicolai Sørensen.