FOA: Social opdeling begynder i vuggestuen

Undersøgelse: Offentlige dagtilbud har flere børn med forældre uden uddannelse end private.

Artiklens øverste billede
Ser man på etniciteten i daginstitutionerne, er der også en forskel: En tredjedel af de private daginstitutioner har ingen børn fra tosprogede hjem mod en tiendedel i de offentlige. Modelfoto: Colourbox

Den sociale opdeling i det danske uddannelsessystem starter allerede i vuggestuen. I hvert fald viser en undersøgelse, at der er flere børn af forældre uden uddannelse i offentlige børnehaver og vuggestuer end i de private.

Samtidig peger undersøgelsen på, at de private dagtilbud ikke tiltrækker børn fra tosprogede familier i lige så høj grad som offentlige. Det skriver Information.

- Det er bekymrende, at der er en tendens til, at i takt med at flere dagtilbud privatiseres, sker der en højere grad af social og etnisk opdeling, siger Jakob Sølvhøj, som er formand for den pædagogiske sektor i FOA, der har fået foretaget undersøgelsen.

Også en forskel

Ifølge den har en fjerdedel af de private daginstitutioner ingen børn med forældre uden erhvervsuddannelse, mens der tilsvarende er tale om en tiendedel for offentlige institutioners vedkommende.

Ser man på etniciteten i daginstitutionerne, er der også en forskel: En tredjedel af de private daginstitutioner har ingen børn fra tosprogede hjem mod en tiendedel i de offentlige.

Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt ledere af både offentlige og private daginstitutioner.

- Det er et problem, vi også ser med væksten af privatskoler, som fører til social og etnisk adskillelse. Nu starter det allerede, når børnene er i etårsalderen, siger han.

God social baggrund

Undersøgelsen overrasker dog ikke lektor Grethe Kragh-Müller fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

- I forvejen er det sådan, at de velfungerende forældre bruger meget tid på at besøge institutionerne, finde dem, de helst vil have, og presse på for pladsanvisningen. Det gælder også i de offentlige institutioner, siger hun.

Derudover er det børn med god social baggrund, der klarer sig bedst i uddannelsessystemet, uanset hvor de har gået i daginstitution, og derfor mener Grethe Kragh-Müller, man bør støtte de offentlige institutioner frem for at lukke de private.

Ritzau

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.